در-شش-ماه-خبرنگار-کشته-شده-اند

رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران از افزایش خشونت علیه ژورنالیستان خبرداده می گوید که در ۶ ماه سال جاری میلادی، ۱۱خبرنگار در ولایات مختلف کشور کشته شده اند.

به گزارش افغان نیوز: نجیب شریفی، رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران، روز چهار شنبه(27، سرطان) طی یک کنفرانس خبری گفت که در ۶ ماه سال جاری میلادی، 9خبرنگار در کابل، یکی در خوست و یک خبرنگار دیگر در ولایت قندهار کشته شده اند.

وی افزود؛ نگرانی جدی کمیته مصوونیت خبرنگاران این است که مخالفین ژورنالیستان را هدف قرار می دهند. آقای شریفی با ارائه گزارش از ارقام و نوع خشونت علیه خبرنگاران گفت: در مدت شش ماه ۸۱ مورد خشونت و ۱۹ مورد توهین به خبرنگاران ثبت شده که در تناسب به سال گذشته، 22 درصد افزایش یافته است.

شریفی تصریح کرد که از این میان 37 مورد خشونت توسط طالبان و داعش و 36 مورد آن از سوی دولت صورت گرفته است.

نجیب شریفی اظهار داشت که خبرنگاران به نشر حقایق ادامه داده و هیچ وقت تسلیم خواست دشمنان نمی شوند؛ اما افزایش قتل و خشونت علیه خبرنگاران بی کیفیتی و بی مسئولیتی نیروهای امنیتی را نشان می دهند.

رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران ناامنی؛ معافیت افراد زورمند، افزایش اهمیت تبلیغات در جنگ افغانستان بین مخالفین و دولت، مخالفت ایدئولوژیک مخالفین با رسانه ها، عدم تطبیق قانون مخصوصا قانون برای مصونیت خبرنگاران و عدم دسترسی به اطلاعات را از جمله عمده ترین دلایل خشونت عنوان نموده گفت که اگر ادارات دولتی اطلاعات را در اختیار خبرنگاران قرار ندهند آنان مجبور می شوند به منابع غیر رسمی مراجعه کنند. بنابراین هیچ چیز مهم تر از جان خبرنگاران نیست و اگر خبرنگار احساس می کنند امنیت ندارند، هیچ کس حق مجبور کردن آنان را برای پوشش خبر ندارد.

این درحالی است که فضل الرحمن انصاری، ملا امام و خطیب مسجد جامع گازرگاه ولایت هرات اعلام کرده که جهاد علیه رسانه‌های افغانستان به اساس شریعت اسلامی روا است و کسانی که خبرنگاران را بکشند غازی اند.

در شش ماه 11 خبرنگار کشته شده اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد