در-هشت-ماه؛-بیش-از-فرد-ملکی-در-افغانستان-جان-باخته-اند

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی گفته است که در هشت ماه اخیر سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱۳۰۰ فرد ملکی کشته شده اند و حملات هوایی بیشترین رقم تلفات افراد ملکی را در پی داشته است.

به گزارش افغان نیوز: گروه داد خواهی حفاظت از افراد ملکی امروز چهار شنبه( 20 – جدی) درکابل، در کنفرانس مطبوعاتی پیرامون" ارائه گزارش هشت ماه تلفات و جراحت افراد ملکی"، گفته است  در جریان همین مدت سال گذشته میلادی 1374 تن کشته و 2362 فرد دیگر مجروح شده اند.

یافته های این گزاش نشان میدهد که حملات هوایی و انتحاری عامل اصلی وقوع تلفات و خسارت های وارده بر افراد ملکی بوده است.

براساس تحقیق این نهاد بیشترین تلفات افراد ملکی در هشت ماه گذشته  را در کابل، ننگرهار، هرات و هلمند شاهدی بودیم.

بر اثر بمب گذاری ها و حملات انتحاری در سال گذشته تعداد 327 نفر کشته و 924 تن دیگر مجروح شده اند.

عبدالرحیم خرم، معاون دفتر"TLO" می گوید که در اثر حملات هوایی نیروهای آمریکایی و افغان حدود 229 فرد ملکی کشته و مجروح شده اند.

او گفت، در این میان، 62 تن درحملات هوایی نیروهای خارجی و 167 فرد دیگر توسط نیروهای هوایی افغانستان به قتل رسیده اند که بیشترین قربانی این حملات را اطفال و زنان تشکیل میدهند.

وی علاوه نمود، شهرکابل در سال 2017 میلادی شاهد بیشرین آمار تلفات افراد و تخریب اماکن مذهبی، علمی و فرهنگی از سوی گروه داعش بوده است.

معاون دفتر« TLO»، کشتار و مجروحیت افراد ملکی، تخریب اماکن مذهبی، علمی و فرهنگی درکشور را خلاف ارزش های دینی و کرامت انسانی دانسته، اظهار داشت، حکومت باید از نیروهای خارجی تضمین حفاظت و مصئونیت افراد ملکی را در جریان عملیات های نظامی شان بگیرد.

این نهاد، تلفات و خسارت های وارده را بر افراد ملکی ناشی از عدم رعایت قواعد و اصول جنگی توسط طرف های درگیر درکشور عنوان کرده است.

این گروه در اعلامیه شان بیان داشته که حکومت باید قوانین حمایت و حفاظت از افراد ملکی را تهیه، تصویب و عملی نماید و کسانی که در تلفات افراد ملکی دست دارند یا قوانین جنگی را زیر پا گذاشته اند مورد پی‌گرد عدلی و قضایی قرارگیرند.

در حال حاضر جنگ میان نیروهای نظامی افغانستان و گروه های مسلح مخالف دولت در نقاط مختلف افغانستان جریان دارد و بر اساس خبرنامه های نهاد های دولتی روزانه بین 30 تا 100 تن از دو طرف کشته می شوند اما در این خبرنامه ها به ندرت به تلفات افراد ملکی اشاره می شود.

در هشت ماه؛ بیش از 1300 فرد ملکی در افغانستان جان باخته اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد