در-هفته‌های-اخیر-جنگ-هزار-نیروی-امنیتی-کشته-و-یا-ناپدید-شدند

رییس پیشین ستاد ارتش کشور به واشنگتن پست گفته است که در هفته‌های پایانی سقوط حکومت پیشین، مرگ بارترین درگیری‌ها برای ارتش رقم خورد و چهار هزار نیروی امنیتی کشته شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ واشنگتن پست به نقل از یاسین ضیا، رییس پیشین ارتش کشور نوشته است که فرماندهان پیشین این آمار تلفات را از یکم جولای تا پانزدهم آگست جمع‌آوری کرده بودند.

آقای ضیا با استناد به سوابق رسمی دولت افغانستان، گفته است که از سال ۲۰۰۱ تا تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، نزدیک به ۹۲ هزار نیروی امنیتی کشته شده‌اند.

او افزوده است که در هفته‌های آخر درگیری‌ها، هنگام تلاش برای کمک با خانواده‌های کشته‌شده‌گان، این اطلاعات را جمع‌آوری کرده است.

براساس اسناد رسمی وزارت دفاع پیشین که توسط واشنگتن پست بررسی شده است، در هفته‌‌های اخیر سقوط، مقامات محلی ثبت شمار کشته‌شده‌گان و زخمیان را متوقف کرده بودند.

هم‌چنان در هرج‌ومرج که با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان به وجود آمد، یک هزار نفر از اعضای نیروهای امنیتی نیز ناپدید شد‌ه‌اند.

به گفته مقامات پیشین، خانواده‌های‌ این نظامیان از زنده یا مرده بودن آنان اطلاعی ندارند.

واشنگتن پست تصریح کرده است که اجساد سربازان در کنار جاده‌ها و سردخانه‌های شفاخانه‌ها رها شده بودند.

بر اساس اسناد نشر شده، شمار سربازان کشته شده دو برابر شده و از ۳۰۰ نفر در ماه می به ۶۰۰ نفر در ماه جولای افزایش یافته بود.

این رسانه به نقل از یک مقام ارشد امنیتی در هرات، گفته است که او بارها از کابل التماس کمک کرده بود تا برای سربازانش تجهیزات بفرستند و پشتی‌بانی هوایی کنند اما؛ پاسخ دریافت نکرده بود.

این مقام ارشد پیشین تصریح کرده است که در روزهای پس از سقوط هرات، تماس‌های تلفنی بی‌شماری از مردم دریافت می‌کرد.

او گفته است: «خانواده‌ها نمی‌توانستند نزد طالبان بروند و بدون حکومت هیچ منبع دیگری برای مراجعه آن‌ها وجود نداشت. مردم از یافتن عزیزان‌شان ناامید شدند».

او شمار ناپدیدشده‌گان در بادغیس، فراه و غور را نمونه بارزی از یک فاجعه خوانده است.

این در حالی است که ارتش افغانستان با فرار اشرف غنی، رییس جمهور ییشین کشور در 15 ماه اگست امسال، فرو پاشید.

در هفته‌های اخیر جنگ 5 هزار نیروی امنیتی کشته و یا ناپدید شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد