در-گیری-میان-نیروهای-خیزش‌-مردمی-و-طالبان-در-تخار

منابع از ولایت تخار گزارش می دهند که از دو روز بدینسو در ولسوالی اشکمش این ولایت درگیری میان خیزش های مردمی و نیروهای امنیتی با طالبان جریان دارد و شماری از مردم در خانه های شان محصورند شده اند.

به گزارش افغان نیوز: میر احمد قسیم، عضوی شورای ولایتی تخار امروز دو شنبه(14، اسد) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت که ولسوالی های درقد، اشکمش، خواجه بهاودین، خواجه غار، نمک آب و دشت قلعه این ولایت زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد. زیرا نیروهای کافی برای دفاع از این ولسوالی ها وجود ندارد.

قسیم افزود که از دو روز بدینسو در ولسوالی اشکمش درگیری میان خیزش های مردمی در کنار نیروهای امنیتی با طالبان جریان دارد و یک تعداد مردم در خانه های شان محصورند و شماری دیگری آنان از خانه های شان آواره شدند. بنابراین اکنون 90 درصد امکان دارد این ولسوالی به سقوط مواجه شود.

وی تصریح کرد که تنها جنگجویان گروه تروریستی طالبان در این ولایت فعالیت دارند و این وضعیت مردم را به مشکلات مواجه نموده است. آنان ازمردم عشر و زکات می گیرند و مردم نمی تواند به گونه ای عادی زندگی روز مره شان را بگذرانند.

به گفته او؛ مردم از روی ناچاری به طالبان می پیوندد و به منظور حل دعوا های حقوقی شان به محکمه این گروه مراجعه می کنند و همچنان شماری از مردم نسبت به دولت از برخورد طالبان احساس رضایت می کنند. زیرا حکومت وحدت ملی نتوانست از عهده تامین امنیت در ولسوالی های این ولایت برآید و اکنون به ضعف حکومت باورمند شده اند.

قسیم گفت: طالبان در تبلیغات شان می گویند که حکومت کنونی توسط آمریکا تشکیل شده و احکام شریعت در آن تطبیق نمی شود و به همین دلیل در امور عدلی و قضایی از عدالت و شفافیت خبری نیست.

وی در مورد وضعیت آموزشی می گوید: مکاتب در ولسوالی ها باز است و طالبان در نصاب درسی دخالت نمی کنند، اما دختران بالاتر از صنف نهم نمی توانند درس بخوانند.

در همین حال، محمد اعظم افضلی عضوی شورای ولایتی تخار این ناامنی ها را تایید کرده می گوید که پولیس ملی در اکثر ولسوالی ها وجود ندارد. در جریان درگیری نیروهای امنیتی با طالبان در ولسووالی شکمش، چند پوسته امنیتی سقوط نموده و اکنون طالبان در آن پوسته ها حضور دارند.

افضلی در مورد وضعیت ناامنی در هشت ولسوالی این ولایت گفت که یکتعداد مردم آواره شدند و از تاکنون هیچ گونه رسیدگی به آنان صورت نگرفته و ادارات دولتی نیز امکانات کافی برای همکاری با این بی جا شدگان ندارد.

وی می گوید: طالبانی که در این ولایت فعالیت می کنند، اکثر شان از میان مردم محل برخیسته اند و در صورت احساس ضعف، نیروهای تازه نفس از ولایت های کندز، بغلان و فاریاب وارد ولایت تخار می شوند.

آقای افضلی تصریح کرد: مسیر تخارـ کندز از وضعیت بدی امنیتی برخوردار است؛ زیرا مردم نمی توانند به سادگی از این مسیر عبور و مرور کنند، طالبان بر این مسیر نظارت دارند و افراد دولتی را بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

از سوی هم، روح الله رووفی عضو دیگر شورای ولایتی تخار گفت که در کنار طالبان گروه افراد مسلح غیر مسوول نیز به حمایت مقامات دولتی فعالیت مسلحانه در این ولایت انجام می دهند.

وی که نخواست نامی از این مقامات دولتی ببرد گفت: افراد مسلح غیر مسول به سرکردگی مقامات بلند رتبه دولتیی به نفع طالبان کار می کنند. یعنی گاهی با مردم عادی در جنگ اند، گاهی با طالبان. زیرا هدف اصلی آنان تامین منافع شخصی شان است، اما بیشترین قربانی را مردم عادی می دهند.

او با ابراز نگرانی از وضعیت بد امنیتی این هشت ولسوالی گفت که ۱۰ درصد اراضی این ولسوالی ها تحت حاکمیت دولت و متباقی از سوی گروه طالبان اداره می شود.

در گیری میان نیروهای خیزش‌ مردمی و طالبان در تخار

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد