دولت-و-طالبان-از-دانشگاه‌ها-به-عنوان-سنگر-استفاده-می‌کنند

جرگه‌ی آمنین صلح می‌گوید که طرف‌های درگیر جنگ در شهر لشکرگاه ولایت هلمند برخلاف قوانین بین المللی و داخلی افغانستان، از دانشگاه‌های خصوصی به عنوان سنگر استفاده می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ سید مهدی حسینی، عضو جرگه‎ی آمنین صلح، امروز چهارشنبه( 20، اسد ) طی یک نشست خبری در کابل گفت که گروه طالبان و نیروهای امنیتی در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند از داخل تاسیسات عام المنفعه و دانشگاه‌های خصوصی به سوی همدیگر شلیک می‌کنند.

آقای حسینی افزود که جنگ جاری، زندگی سراسری شهروندان لشکرگاه را تخریب و اکنون این شهر را به یک مخروبه تبدیل نموده‌است. تمام تاسیسات ملی به ویژه دانشگاه‌های خصوصی، از سوی جنگجویان دو طرف تبدیل به سنگر شده‌اند.

وی از مسوولان نهاد‌های امنیتی خواست که به سربازان هدایت دهند تا دیگر در داخل ساختمان‌های دانشگاه‌ها و اماکین عام المنفعه سنگر نگیرند.

از سوی هم، عبدالبصیر مجددی، عضو جرگه‌ی آمنین صلح گفت: جنگ جاری طی سالیان درازی در بخش‌های مختلف کشور وجود داشته اما اکنون دامنه‌ی آن در سراسر افغانستان توسعه یافته و استمرار این وضعیت، آسیب‌های جدی بدنبال دارد.

آقای مجددی اظهارداشت که این جنگ بیشتر از کسانی قربانی گرفته که بی‌طرف بوده اند. به گفته وی؛ مردم شهر لشکرگاه اکنون خانه‌های شان را ترک کرده و بیش از هزاران نفر آواره شده اند.

وی از طرف‌های درگیر جنگ خواست که حملات شان را در داخل شهر‌ها بخصوص شهر لشکرگاه متوقف نمایند، زیرا بیشترین آسیب و تلفات را مردم ملکی دیده اند.

آقای مجددی گفت که نهادهای بین المللی و سازمان ملل باید بر طرف‌های درگیر جنگ فشار وارد نمایند تا از هرگونه آسیب رساندن به نهاد‌های ملکی و به ویژه نهاد های تعلیمی و تحصیلی جلوگیری کنند.

این درحالی است که طی چند روز گذشته و مخصوصا پس از سقوط ولایت‌های شمالی کشور، نزدیک به ۱۷ هزار خانواده از خانه‌های شان آواره شده‌اند.

دولت و طالبان از دانشگاه‌ها به عنوان سنگر استفاده می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد