دیپلمات-های-روسی-به-طالبان-غزنی-تمرین-نظامی-می-دهند

شماری از اعضای شورای ولایتی غزنی با ابراز نگرانی می گویند؛ ضمن کشور پاکستان که در ناامنی این ولایت فعالیت گسترده دارد؛ دیپلمات های روسی نیز به جنگجویان گروه طالبان تمرین نظامی می دهند.

به گزارش افغان نیوز: امان الله کامران عضوی شورای ولایتی غزنی، امروز شنبه (15، سرطان) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز با ابراز خرسندی از وضعیت امنیتی این ولایت گفت که ولسوالی های خواجه عمری و دی یک که قبلا از سوی طالبان اداره می شدند، توسط حملات هوای کوماندو دوباره به دست نیروهای امنیتی قرار گرفت است.

آقای کامران همچنان گفت: از میان ۱۱ولسوالی که به دست طالبان قرار دارد، تنها ولسوالی خواجه عمری و دی پاک سازی گردیده است؛ اما متاسفانه ۹ ولسوالی دیگر که شامل اندر، مقر، قره باغ، گیلان، واعظ، گیرو، خوگیانی و زنخان می باشد، هنوز تحت کنترل کامل طالبان قرار دارند.

کامران می افزود که برای کاهش ناامنی ها در این ولایت باید حملات هوای شدت یابد و در صورت جلوگیری از این گونه حملات، وضعیت امنیتی وخیم تر می گردد.

او بیان داشت که در مسیر راه پاکستان-غزنی، هیچ پوسته ی امنیتی و نظارت دولتی وجود ندارد، طالبان به راحتی از کویته پاکستان وارد خاک غزنی گردیده و با حمایت مالی آن کشور فعالیت های تروریستی انجام می دهند.

کامران گفت: در ولسوالی های که طالبان حضور دارند، باجودی که بازسازی، بازارکار، شورا های مشورتی وجود ندارد، طالبان نان و آب شان را نیز از طریق مردم تهینه می کنند و از بابت زمین وسایل حمل و نقل شان مالیات می گیرند.

کامران می افزاید؛ وضعیت خدمات صحی و مراکز آموزشی نیز در این ولسوالی های ناامن کاملا به دست طالبان است، آنان کسانی را به این پست ها می گمارند که واقعا خدمت می کنند و طالبان بر این کار کنان نظارت دارند.

او می گوید که نصاب درسی از سوی طالبان تعیین می گردد؛ اما معاش معلمان و کار کنان خدمات صحی از سوی دولت پرداخته میشود، بنابراین مکاتب را به روی دانش آموزان دختر به گونه گسترده مسدود نموده است.

به گفته وی: ضمن حضور گروه طالبان، سایر گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده نیز با همکاری سه جانبه بصورت مشترک فعالیت های دهشت افگنانه انجام می دهند.

در همین حال، فاطمه رحیمی عضوی شورای ولایتی غزنی، ضمن تاتید این گفته ها به آژانس خبری افغان نیوز گفت که به جز ولسوالی های جاغوری، مالستان و ناور که از امنیت نسبتا خوبی برخورداراست و همچنان ولسوالی های خواجه عمری و دی یک که تازه به دست نیروهای امنیتی قرار گرفته است، سایر ولسوالی ها از امنیت خوبی برخوردار نمی باشند. هنور در چهار اطرف ولسوالی های تازه تصفیه شده، در گیری میان نیروهای امنیتی و جنگجویان طالب جریان دارد.

او می افزاید: طالبان بخاطر تلفات سنگینی که در غزنی داشته اند به ماین گذاری در مسیر رفت و آمد و شاهراه نمبر یک پرداخته و می خواهند از این طریق قدرت گیری نمایند. چنانچه که در یک حمله از سوی نیروهای امنیتی، ۵۰ حلقه ماین از شاهراه نمبر یک کشف و خنثی گردید است.

فاطمه در میان صحبت هایش اشاره نمود که کشور های همسایه در ناامنی این ولایت فعالیت گسترده دارند؛ زیرا غیر از طالبان پاکستانی، دیپلمات های روسی نیز به این جنگجویان تمرین نظامی می دهند.

بانو رحیمی می گوید؛ یکی از نگرانی های جدی مردم این است که دولت برای تامین امنیت و بهبود وضعیت غزنی نه برنامه ای روی دست دارد و نه اقدام جدی برای باز پس گیری ولسوالی ها ناامن این ولایت کرده است.

این عضو شورای ولایتی غزنی با اظهار تاسف و نگرانی گفت که ما از انفجار و کشتار خسته شده ایم؛ اطفال ما با انفجار ماین و شلیک راکت عادت نموده اند و این عمل به نحوی تبدیل به بازی کودکانه گردیده است.

دیپلمات های روسی به طالبان غزنی تمرین نظامی می دهند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد