رهایی-طالبان-و-حمله-بر-نیروهایی-امنیتی؛-دو-روند-خطرناک

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان درحالی از رهایی ۷۱۰ زندانی گروه طالبان خبر داده که سخنگوی این گروه حمله بالای پوسته های تازه تأسیس شده نیروهای امنیتی در ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا را جهاد عنوان می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی امشب (شنبه، ۱۰ جوزا) در توییترش نوشت که این شمار زندانیان از زندان‌های پلچرخی، بگرام و دیگر زندان‌های کشور در روزهای جمعه و شنبه آزاد شده‌اند.

وی افزوده که روند آزادسازی زندانیان طالبان امشب و فردا نیز ادامه می‌یابد تا تمامی ۲۰۰۰ زندانی را که رییس جمهور غنی فرمان آزادی شان را صادر کرده، آزاد شوند.

حکومت افغانستان در هفته گذشته نیز بیش از ۹۰۰ زندانی طالبان را از زندان‌های کشور آزاد کرد و آن را حسن نیت در روند صلح خواند. به دنبال اعلام آتش‌بس سه روزه در عید فطر از سوی طالبان، اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری دستور داد تا ۲۰۰۰ زندانی این گروه از زندان‌های کشور آزاد شوند و پس از آن صدها زندانی آزاد شدند.

روند رهایی زندانیان دولت و طالبان در حالی ادامه دارد که یک هیأت فنی پنج نفری طالبان دو روز پیش برای بحث بیشتر در این مورد به کابل آمده است. سهیل شاهین قبلا گفته بود که این هیأت برای تصدیق و تثبیت زندانیان به کابل اعزام شده است.

از سوی هم، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی با ابراز خوش‌بینی از اقدامات اخیر دولت و طالبان، دیروز شنبه در یک نشست خبری گفت که بیش از هر زمان دیگری، زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شده است.

آقای عبدالله همچنان در یک دیدار با تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات بین‌الافغانی طی دو هفته‌ی آینده آغاز شود. او همچنان گفته است که تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان هر لحظه برای آغاز مذاکرات آماده است.

در همین حال، گروه طالبان به مناسبت تعطیلات سه روزه عید فطر، آتش بس اعلام کرده بود اما حاضر به تمدید این آتش بس نشد. شامگاه پنجشنبه، در نتیجه حمله طالبان بر یک پسته نیروهای دولتی در ولسوالی دندپتان ولایت پکتیا واقع در نزدیکی مرز پاکستان ۱۴ نیروی امنیتی کشته و سه مأمور دیگر زخمی شدند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر گفت، « مجاهدین بالای پوسته های تازه تأسیس شده دشمن در ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا، حملاتی را انجام دادند.»

شماری از تحلیل‌گران می‌گویند؛ با اینکه آرامش کلی در خشونت های شدید در این کشور تا حد زیاد برقرار است، آتش بس سه روزه که توسط این جنگجویان پیشنهاد شده بود، به طور رسمی در اواخر روز سه شنبه (۶ جوزا) به پایان رسید.

این درحالی است که رهایی زندانیان یکی از موضوعات مطرح در توافق‌نامه‌ی دوحه بود. براساس این توافق‌نامه، قرار بود که پنج هزار زندانی طالبان در ازای یک هزار زندانی دولت افغانستان از زندان‌های دوطرف رها شوند.

رهایی طالبان و حمله بر نیروهایی امنیتی؛ دو روند خطرناک

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد