رهبر-شاخه-خراسان-گروه-داعش-باید-عادلانه-محکمه-شود

دیدبان حقوق بشر اعلام نموده که اسلم فاروقی، رهبر شاخه خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش که به تازگی از سوی امنیت ملی بازداشت شده است، باید مطابق با معیارهای بین‌المللی حقوق بشر، از یک دادرسی عادلانه برخوردار گردد.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه‌ی دیدبان حقوق بشر آمده است که دولت افغانستان «باید به دلیل نقش ادعا شده‌ی اسلم فاروقی در هدایت حملات علیه غیرنظامیان، اتهامات مربوط به جنایات جنگی را برعلیه او اقامه نماید.»

اعلامیه افزوده است: «فاروقی که نام واقعی وی عبدالله اورکزی است باید مطابق با معیارهای بین‌المللی حقوق بشر، از یک دادرسی عادلانه برخوردار گردد تا اطمینان حاصل شود که قربانیان و شاهدان این حملات بتوانند در این دادگاه شهادت دهند.»

پاتریشیا گوسمن، مدیر امور مربوط به آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفته است که دستگیری رهبر شاخه خراسان داعش فرصتی برای مقام‌های دولت افغانستان است تا نشان دهند که می‌توانند «عدالت راستین» را برای قربانیان جنایات جنگی و سایر خشونت‌ها برقرار سازند.

وی گفته است: «مشارکت قربانیان مهم است تا اطمینان حاصل شود که عدالت نه تنها محقق می‌شود بلکه به رای و نظر همه آن‌هایی می‌رسد که بیشتر تحت تأثیر جنایات فاروقی قرار گرفته‌اند.»

ریاست امنیت ملی افغانستان در 16 حمل امسال اعلام کرد که عبدالله اورکزی، مشهور به اسلم فاروقی را همراه با 19 عضو دیگر گروه داعش بازداشت کرده است. در جمع سایر بازداشت‌شدگان این گروه، «قاری زاهد» مشهور به «معاذ»، مسئول نظامی و «سیف‌الله» مشهور به «ابوطلحه‌»‌ی پاکستانی، مسئول جلب‌وجذب این گروه در افغانستان نیز شامل اند.

براساس معلومات ریاست عمومی امنیت ملی، اسلم فاروقی باشنده‌ی اصلی قریه‌ی «اورکزی ایجنسی» ایالت خیرپشتون‌خواه در پاکستان است. او پس از کشته‌شدن ابوسعید باجوری، رهبر پشین شاخه‌ی خراسان داعش به عنوان والی‌نام‌نهاد خراسان این گروه در افغانستان فعالیت داشته است.

این درحالی است که گروه داعش در سال‌های اخیر در افغانستان، چندین حمله‌ی بزرگ را بر تجمعات مردمی از جمله هزاره‌ها و اهل هنود، مساجد، مکان‌های مذهبی و آموزشی انجام داده است که در نتیجه‌ی آن ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

رهبر شاخه خراسان گروه داعش باید عادلانه محکمه شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد