زوایای-پنهان-و-مبهم-قتل-بیش-از-کماندو-در-بادغیس

منابع از ولایت بادغیس با ابراز نگرانی می گویند که چند روز قبل، بیش از ۳۵ کماندو به دلیل عدم آگاهی از نامناسب بودن منطقه و بی توجهی مسوولان وزارت دفاع ملی، از سوی طالبان به گونه بی رحمانه قتل عام شدند.

به گزارش افغان نیوز: ضیا گل حبیبی عضوی شورای ولایتی بادغیس امروز شنبه(29، سرطان) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز، گفت که بادغیس از وضعیت امنیتی خوبی برخوردار نیست، زیرا اکثر ولسوالی های این ولایت به شدت ناامن بوده و اشخاصی که با دولت وابستگی دارند، نمی توانند به ولسوالی ها سفر کنند.

او همچنان اضافه کرد، ضمن اینکه شماری از راه های مواصلاتی مردم ناامن می باشد، مسیر های ولسوالی های جویند و آبکمری این ولایت کاملا از سوی طالبان مسلح مسدود است.

حبیبی افزود؛ 30 الی 35 تن از کماندوهای افغان که برای انجام عملیات در منطقه «میده قل» ولسوالی آبکمری ولایت بادغیس آمده بودند، به دلیل عدم آگاهی از نامناسب بودن منطقه، بی توجهی مسوولان وزارت دفاع ملی و همچنان جاسوسی مردم محل، قتل عام شدند.

آقای حبیبی می گوید؛ وزارت دفاع بصورت خود سرانه درحالی این کوماندو ها را به این منطقه برای انجام عملیات فرستاده بود که مردم محل به گروه طالبان اطلاع داده بودند و جنگجویان این گروه قبل از قبل آمادگی گرفته و پس از محاصره کماندوها، جنگلات چهار اطراف آن منطقه را به آتش می کشانند و دست به قتل عام می زنند.

این عضو شورای ولایتی بادغیس ضمن تاکید بر عدم همکاری مردم با دولت می گوید؛ اکنون بیش از۸۰ درصد خاک این ولایت تحت تصرف گروه طالبان بوده و از همه بد تر اینکه برخی از مردم یکی در صف طالبان قرار دارد و برادرش در نیروهای امنیتی شامل می باشد.

او در پیوند به قتل عام کماندوها بیان داشت؛ هنگامی که نیروهای امنیتی به خاطرعملیات به ساحات ناامن فرستاده می شوند، ضمن اینکه نسبت به دشمانان از تجهیزا کمی نظامی برخوردار می باشند، از ساحات تحت علمیات هیچ گونه آگاهی ندارند. بنابراین ولایت بادغیس همه ساله بیشترین تلفات نیروهای امنیتی را دارد.

به گفته وی؛ اکثر مسوولان وزارت دفاع و کسانیکه که به عنوان  قوماندان و رییس امنیت تعیین می شوند، خلاف مسلک وظیفه انجام می دهند و به همین لحاظ، ما هرازگاهی شاهد بیشترین تلفات نیروهای امنیتی هستیم.

حبیبی همچنان در مورد وضعیت مراکز آموزشی و صحی می گوید: والسوالی های بادغیس از وضعیت بد خدمات صحی و مراکز آموزشی برخوردار اند؛ زیرا معلمان و داکتران به دلیل وضعیت بد امنیتی حاضر به انجام وظیفه در نقاط ناامن نمی شوند. شماری از مراکز آموزشی به گونه ی خیالی باز است اما نصاب درسی و استادان آن از سوی گروه طالبان تعیین می شوند. بنابراین نصف معاشی این معلمان خیالی که از سوی ریاست معارف پرداخت می شود، به جیب طالبان می رود.

در همین حال، مونسه قادری عضو دیگر شورای بادغیس در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز ضمن رد سخنان آقای حبیبی گفت که وضعیت امنیتی این ولایت فعلا خوب بوده و 35 تن از کماندو های که چند روز قبل برای راه اندازی عملیات در منطقه «میده قل» ولسوالی آبکمری رفته بودند، به دلیل گرمی هوا هنگام نشست چرخ بالها و آتش گرفتن جنگلات، تلف شده اند.

قادری افزود که حکومت محلی به دلیل آتش سوزی زیاد نتوانسته به این کماندوها کمک رسانی کند. بنابراین تنها نیروهای امنیتی نیستند که هر روز کشته می شوند بلکه طالبان نیز با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند و همه روزه خسارات جانی و مالی متقبل می شوند.

این درحالی است که سخنگوی طلبان در بیانیه‌ای اعلام کرده است؛ کماندوهای افغان که در منطقه «میده قل» ولسوالی «آبکمری» ولایت بادغیس در حال انجام عملیات بودند، با کمین جنگجویان این گروه روبرو شدند.

وی افزوده است که بر اثر حمله این گروه به نیروهای ویژه در ولایت بادغیس 39 کماندوی کشته و 16 تن دیگر نیز به اسارت طالبان در آمده اند.

زوایای پنهان و مبهم قتل بیش از 35 کماندو در بادغیس

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد