سازمان-ملل-راه-حل-نظامی،-طالبان-را-منزوی-می‌کند

سازمان ملل متحد، جنایت جنگی در افغانستان را محکوم و تاکید داشت که اگر طالبان بخواهند قدرت را از طریق نظامی بگیرند، آنان منزوی خواهند شد.

به گزارش افغان نیوز؛ نشست ویژه سازمان ملل متحد در رابطه به افزایش خشونت‌ها در افغانستان، جمعه‌شب(۱۵ اسد) در نیویارک برگزار شد.

دیبورا لاینز نماینده‌ خاص سازمان ملل متحد در افغانستان در این نشست، خواستار توقف حملات طالبان به شهرهای افغانستان شد.

خانم لاینز گفت که تنها در ماه گذشته، وقتی طالبان حملات‌شان را بر شهرها آغاز کرده‌اند، بیش از ۱۰۰۰ غیرنظامی در ولایت‌های هرات، قندهار و هلمند کشته و زخمی شده‌اند.

او در این نشست هشدار داد که بدون اقدام فوری بین‌المللی و از سرگیری مذاکرات واقعی صلح، افغانستان با درگیری‌های وحشیانه، بحران بشری حاد و نقض روز افزون حقوق بشر مواجه است.

در همین حال، نماینده امریکا در این نشست افزایش حملات در افغانستان را محکوم کرد و گفت که اگر طالبان بخواهند قدرت را از طریق نظامی بگیرند، آنان منزوی خواهند شد. وی افزود که طالبان باید خشونت‌ها را کاهش بدهند و در زمینه صلح، امنیت و ثبات با دولت افغانستان تلاش کنند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل، گفت که قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد و تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای باید صورت گیرد تا منافع تمام گروه‌های مذهبی و قومی در افغانستان تامین شود. زیرا بی‌ثباتی داخلی سبب افزایش نفوذ داعش در شمال و شرق افغانستان شده است.

نماینده انگلستان در سازمان ملل، از سوءاستفاده حقوق بشری، ازدواج اجباری و استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که طالبان باید به‌صورت معنادار وارد پروسه صلح شوند.

نماینده هند در سازمان ملل از طالبان خواست که با نیت نیک وارد مذاکرات صلح شوند و رابطه خود را با گروه‌های تروریستی قطع کنند.

وی هم‎‌چنان گفت کشورهایی که گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کنند، باید مسوول قرار داده شوند.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، در این نشست که از طریق تماس تصویری صحبت می‌کرد، گفت که در خشونت‌های اخیر جنایت جنگی رخ داده است. طالبان در همین اواخر، ۴۰ غیرنظامی را در اسپین‌بولدک قندهار و ۲۷ غیرنظامی را در ولسوالی مالستان ولایت غزنی کشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد که زنان در ساحات تحت کنترل طالبان با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند که نگران‌کننده است.

در همین حال، نماینده‌گان ناروی، نایجریا، فرانسه، استرالیا، ایرلند، ویتنام و استونیا نیز افزایش خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کردند و خواهان آتش‌بس و حل مشکل افغانستان از راه سیاسی شدند.

این درحالی است که طالبان در روزهای اخیر حملات تهاجمی‌شان را به مراکز ولایات هرات، قندهار، هلمند، فراه، نیمروز، جوزجان و تخار شدت بخشیده‌اند. 

سازمان ملل: راه حل نظامی، طالبان را منزوی می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد