سال-مرگبار-ترین-سال-برای-غیر-نظامیان-در-ولایت-قندهار

دفتر ساحه‌وی کمیسیون مستقل حقوق بش در ولایت قندهار می‌گوید: در سال گذشته تلفات غیر نظامیان در این ولایت ۱۱ درصد افزایش داشته است

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز؛ خیرالدین فایض، مسؤول بخش تحقیق و بررسی دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در قندهار گفته است که آمار تلفات غیرنظامیان در سال 1395 خوشیدی 11 درصد نسبتبه سال‌های قبل افزایش داشته است.

آقای فیض بیان داشته است؛ در میان کشته‌شدگان و زخمیان، زنان، کودکان و بزرگ‌سالان شامل اند.

مسؤول بخش تحقیق و بررسی دفتر ساحه‌یی کمیسیون مستقل حقوق بشر افزوده است؛ در سال گشته خورشیدی 1615 غیرنظامی آسیب دیده‌اند که از این میان 756 تن جان باختند و 859 تن دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ آقای فایض، این غیرنظامیان بیشتر در انفجار ماین‌های کنار جاده‌ یی، بمباران، حمله‌های انتحاری، حمله‌های افراد مسلح ناشناس و در نتیجۀ شلیک نیروهای داخلی و خارجی و مواد منفجر نشده آسیب دیده‌اند.

آقای فایض می‌گوید، بیشتر غیرنظامیان در نتیجۀ انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی و حمله‌های افراد مسلح ناشناس کشته شدند. مسؤولان دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در قندهار از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند تا به غیرنظامیان آسیب نرسانند.

برخی از باشندگان قندهار نیز می‌گویند که در درگیری میان  نیروهای‌ امنیتی و طالبان مردم عادی آسیب می‌بینند.

اما صمیم خپلواک، سخنگوی والی قندهار افزایش تلفات غیرنظامیان درسال گذشتهخورشیدی را نمی‌پذیرد. او می‌گوید، دولت برای حفاظت از جان و مال مردم متعهد است و همواره تلاش می‌کنند تا آمار تلفات غیرنظامیان کاهش یابد.

سال 1395 مرگبار ترین سال برای غیر نظامیان در ولایت قندهار

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد