سالانه-مادر-در-زمان-ولادت-جان-خود-را-از-دست-می‌دهند

مسئولان وزارت صحت عامه در نهمین کنگره دکتران نسائی ولادی می‌گویند: در سراسر کشور هر دو ساعت یک مادر جان خود را در زمان ولادت از دست می‌دهد که برای کاهش این مرگ و میر باید تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، نهمین کنگره داکتران نسائی ولادی افغانستان امروز (سه شنبه ۲۶ ثور) از سوی انجمن دکتران نسائی ولادی در تالار شفاخانه مورا کمپلیکس کابل در حالی برگذار شده که هر دو ساعت یک مادر در زمان ولادت جان خود را از دست می‌دهد.

شفیقه برشنا رئیس انجمن دکتران نسائی ولادی در این کنگره گفت:  دکترانی که در بخش نسائی ولادی کار می‌کنند باید در جهت ساختن یک خانواده منسجم دقت لازم را به خرج دهند. او افزود: دکتران این انجمن در سال‌ اخیر توانسته اند که ولادت‌های حتی زیر سن را نیز با موفقیت انجام دهند.

خانم برشنا گفت: برای زندگی سالم و عاری از مشکلات باید از ازدواج زیر سن در سراسر کشور جلوگیری شود و خانواده‌ها اجازه ندهند که فرزندان شان زود از وقت عروسی کنند.

از سوی دیگر محب الله زیر رئیس طب معالجوی وزارت صحت عامه گفت: با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه کاهش مرگ و میر مادران در کشور اما هنوز هم این مشکل کاملا حل نشده است و در سراسر کشور هر ۲ ساعت یک مادر در زمان ولادت جان خود را از دست می‌دهد.

او افزود: در سال‌های ۲۰۰۱ - ۲۰۰۲ در یک صد هزار ولادت ۱۶۰۰ مادر جان خود را از دست میداد که این ارقام در سال ۲۰۱۰ به ۳۲۷ تن رسیده است اما این رقم در حال حاضر و از هر صد هزار ولادت ۲۳۰ مادر جان خود را از دست می‌دهند.

این مقام وزارت صحت بیان داشت: به اساس پیش بینی وزارت صحت عامه این رقم در سال 2030 به 70 تن کاهش پیدا خواهد کرد.

در همین حال فیروزه مشتری مشاور نخست رولاغنی پیام بانوی نخست کشور را به مناسبت این کنگره قرائت کرد و گفت:  هیچ مادری نباید هنگام ولادت از بین برود و این کنگره فرصت خوبی است برای تبادل افکار و مسائل دیگر در  این زمینه، دکتران نسایی زحمات شبانه روز زیادی  کشیده اند و نتیجه خوبی  بدست آورده اند و باید به کار  و راه شان با جدیت ادامه دهند.

وی ادامه داد:  تروج و مراقبت مادران یکی از کارهای ضروری می‌باشد که این امر باید عملی شود همچنین نباید ازدواج های زیر سن در  کشور صورت گیرد و دکتران نسایی  در این زمینه وظیفه دارند  سطح آگاهی مردم را بالا ببرند و تلاش کنند که ازدواج‌های زیر سن را از بین ببرند.

انجمن دکتران نسائی ولادی بیش از ۵۰۰ نفر در  سه حوزه افغانستان عضو دارد که  توانسته است  در ماه مارچ سال ۲۰۱۷  عضویت انجمن نسائی جنوب آسیا را نیز بدست بیاورد.

سالانه 4500 مادر در زمان ولادت جان خود را از دست می‌دهند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد