سرازیر-شدن-کمک‌های-خارجی-و-تاخت-و-تاز-طالبان-در-هلمند

شماری از اعضای شورای ولایتی هلمند با ابراز نگرانی از افزایش کشت مواد مخدر در این ولایت می گویند: طالبان مسلح ضمن این‌که از کشت مواد مخدر و جمع‌آوری مالیات از شرکت های مخابراتی استفاده می‌برند، از کشورهای پاکستان، عربستان، امریکا و ایران نیز کمک دریافت می کنند.

به گزارش افغان نیوز: حیات الله مایار عضو شورای ولایتی هلمند، امروز چهارشنبه( 15، عقرب ) طی یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تصریح کرد: در تمام ولسوالی های که گروه طالبان در آن از حاکمیت کامل برخوردار است، تریاک کشت می شود و همچنان جنگجویان این گروه از شرکت های مخابراتی نیز مالیات جمع آوری می کنند.

او گفت که با وجود حمایت مالی و نظامی امریکا از نیروهای امنیتی افغان، درگیری و جنگ با طالبان مسلح بیش تر شده و شکل پیچیده تری پیدا کرده است.

وی تاکید کرد، در حال حاضر ولسوالی های مارچه، دیشو، خانشین، موسی قلعه، نوزاد، باغران، کجکی و ناومیش این ولایت تحت کنترل کامل طالبان است و حکومت در امر بازپس گیری آن ناتوان می باشد؛ زیرا تعداد جنگجویان این گروه در حال افزایش هستند.

آقای مایار افزود:  از سوی هم، حملات چرکی طالبان بالای پاسگاه های امنیتی نیز یکی از منابع پر‌درآمد برای این گروه می باشد؛ زیرا هر باری که آنان یک پاسگاه نظامی را تصرف می‌کنند، از اسلحه و مهمات گرفته تا ماشین و وسایط نقلیه زرهی که به دست شان می‌افتد، بهره می گیرند.

از سوی هم، بریالی نظری عضو دیگر شورای ولایتی هلمند با بیان این مطلب، گفت: اکثر سلاح های که در اختیار طالبان قرار دارد، ساخت کشور بریتانیا و امریکاست. اما این تجهیزات از پول عربستان سعودی با وساطت پاکستان برای این گروه خریداری می‌شود. به باور وی، در حال حاضر بیشتر از 50 درصد قلمرو ولایت هلمند توسط جنگجویان طالب مدیریت می شود. از این‌رو، کشت مواد مخدر نیز نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

آقای نظری بیان کرد، " طالبان مواد مخدر را به کشور های ایران و پاکستان صادر می‌کنند و از آنجا کمک مالی و مهمات نظامی پیشرفته می گیرند. در حال حاضر هرکیلو گرام تریاک در این ولایت بالا تر از سه هزار افغانی به فروش می‌رسد.

وی در اخیر خاطر نشان کرد که ضمن حمایت مالی برخی از شبکه ها از طالبان، کارخانه های محلی نیز روی تبدیل تریاک به هروئین بیشتر تمرکز نموده و اکنون حدود 60 درصد درآمد این گروه از ناحیه مواد مخدر تامین می‌شود.

در همین حال، عمرحؤاک؛ سخنگوی والی هملند می‌گوید که نیروهای امنیتی عملیات های شبانه را بالای تروریستان انجام می‌دهند و درحال حاضر روحیه جنگی این گروه تضعیف شده و گه گاهی حملات چرکی دارند.

او گفت: هرچند در حال حاضر شماری از ولسوالی های این ولایت به صورت کامل تحت تصروف این گروه قرار دارد؛ اما نیروهای امنیتی در تلاش هستند تا ولسوالی از دست رفته را دوباره پس گیرند.

 

این در حالی است که حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا به دنبال محدود کردن شبکه های مالی طالبان هستند. با این ترتیب وزارت داخله کشور چندی پیش اعلام کرده بود که طی چندین عملیات نیروهای هوایی و زمینی بیشتر از 200 کارخانه های مواد مخدر تخریب و از بین برده شده است.

از سوی هم، با آغاز گفتگوهای صلح، طالبان حملات شان را در سراسر کشور افزایش داده اند و هرازگاهی تلفات سنگین را بر نیروهای امنیتی کشور وارد می کنند.

سرازیر شدن کمک‌های خارجی و تاخت و تاز طالبان در هلمند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد