سه-ولسوالی-ولایت-دایکندی-در-معرض-سقوط-قرار-دارند

شماری از اعضای شورای ولایت دایکندی با تایید ناامنی ها در برخی از مناطق این ولایت می گویند که اگر حکومت مرکزی به زود ترین فرصت وارد عمل نشود، ولسوای های پاتو، نومیش و کجران از سوی جنگجویان گروه طالبان سقوط خواهند کرد.

به گزارش افغان نیوز: سیما رستمیان عضوی شورای ولایتی دایکندی، امروز سه شنبه( ۸، اسد) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز ضمن رد سقوط ولسوالی کجران این ولایت، گفت؛ ولسوالی های پاتو، نومیش و کجران زیر تهدید شدید امنیتی از سوی جنگجویان طالب قرار دارند، اما احتمال سقوط والسوالی کجران بیشتر است.

رستمیان می افزاید: مردم این سه ولسوالی هر شب شاهد حملات تهاجمی جنگجویان طالب اند. چندی قبل چهار پوسته امنیتی در ولسوالی  کجران سقوط کردند که در نتیجه۱۰تن از نیروهای امنیتی کشته و  ۹ تن آنان زخم برداشتند، اما اکنون این پوسته ها دوباره بدست نیروهای امنیتی قرار دارد.

او علاوه کرد که سقوط ولسوالی کجران نزدیک است؛ زیرا این ولسوالی نقطه وصل این ولایت با ولایت های غور و قندهار می باشد. بنابراین دولت باید در عرصه تامین امنیت این ولسوالی ها توجه ی جدی نماید.

رستمیان، دلیل ضعف نیروهای امنیتی را در مقابله با جنگجویان طالب، کم بودن تعداد آنان و نبود تجهیزات کافی خوانده گفت که تعداد نیروهای امنیتی به ۳۰۰ الی  ۴۰۰ تن می رسند اما تعداد جنگجویان گروه طالبان به ۱هزار الی ۸ صد تن می رسند.

رستمیان افزود که هرچند جنگجویان طالب در داخل شهر به گونه ای گسترده حضور ندارند؛ اما چهار اطراف این ولسوالی ها را به گونه ای کامل محاصره نموده و همه روزه با نیرهای امنیتی درگیر جنگ هستند.

او از وضعیت بدی زندگی مردم در این ولسوالی ها می گوید که مردم با مشکلات اقتصادی، صحی و آموزشی دست و پنجه نرم می کنند. زیرا بسیاری از امکانات زندگی مردم در جریان این جنگ ها و درگیری ها، تخریب گردیده اند.

خانم رستمیان در اخیر گفت: این وضعیت باعث شده که مردم دست به ایجاد خیمه تحصن بزنند، اما تا کنون که چند روز از پربا کردن این خیمه می گذرد؛ هیچ یکی از مسوولین صدای این معترضین را نشینیده اند. حتی چندین بار با سرپرستان وزارت های داخله و دفاع و رییس امنیت ملی تماس گرفته ایم اما به تماس های تلفنی ما جواب نداده اند.

در همین حال، ذکریا هاشمی عضو دیگر شورا ولایتی دایکندی با تایید سخان رستمیان در پیوند به ناامنی های این ولایت گفت که به دلیل نیروهای کم و نبود تجهیزات کافی در این ولسوالی ها، احتمال 90 درصد وجود دارد تا ولسوالی کجران از سوی طالبان مسلح به سقوط مواجه شود.

وی طالبانی را که در این ولایت فعالیت مسلحانه انجام می دهند، جنگجویان خارجی دانسته، می گوید که آنان از پاکستان و سایر کشور ها وارد افغانستان می شوند.

هاشمی گفت؛ اشرف غنی زمینه ناامنی را در مناطق که طرافدار ندارد، فراهم می کند تا مردم مجبور شوند از همکاری با طالبان به طرفداری از حکومت رو آورند.

وی می افراید که ولسوالی های پاتو، نومیش و کجران با آنکه از امنیتی خوبی برخوار نیستند و حکومت دشمنان را می بیند و می شناسد؛ اما برای نابودی آنان هیچ اقدامی نمی کند.

به گفته وی؛ حکومت محلی در منطقه اشترالی که نسبتا از امنیت خوبی برخودار است، تمام تجهیزات و نیروها امنیتی را علیه مبلغ که می خواست در پروسه صلح شرکت کند، مصروف نگهداشته است.

او می گوید که پولیس محلی و پولیس ملی که برای برقراری نظم داخل شهر اند، فعلا با امکانات کمی که در دست دارند، در مقابله با جنگجویان طالب ایستادگی می کنند و تلفاتی را نیز متحمل شده اند.

در اخیر در پیوند به این ناامنی ها، خواستیم نظر مسوولان مقام ولایت دایکندی را نیز داشته باشیم اما با تماس مکرر به علی اکبر ناطقی، سخنگوی والی این ولایت موفق نشدیم و به سوالهای ما جواب ندادند.

سه ولسوالی ولایت دایکندی در معرض سقوط قرار دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد