سهم-افغانستان-در-گرمای-زمین-اندک-است

معاون رییس الوزرای امارت اسلامی می‌گوید که تغییرات اقلیمی در مناطق جنوب شرقی کشور باعث کمبود باران و خشک‌سالی‌های شدید شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزرای امارت اسلامی امروز ( یک‌شنبه، 24 میزان) در محفل گرامی داشت از هفته جهانی تغییرات اقلیمی در کابل گفت که افغانستان در انتشار گازهای گل خانه‌ای و گرم شدن کره زمین 0.08 درصد است.

او تاکید کرد که افغانستان همانند بیشتر کشورهای در حال توسعه از گردم شدن کره زمین متضرر شده است اما؛ سهم این کشور در گرم شدن و تغییرات اقلیمی اندک است.

حنفی افزود که به دلیل تغییرات اقلیمی نقاط جنوب شرقی کشور از جمله ولایت‌های نیمروز، فراه، هرات، بادغیس و برخی ولایت‌های شمالی دچار کم بود بارش باران گردیده است. او تاکید کرد که باران‌های فصلی بی موقع در ولایت‌های مختلف،  باعث تغییرات اقلیمی در کشور شده است.

اما؛ شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه امارت اسلامی گفت که روسیه، امریکا و ناتو به محیط زیست افغانستان آسیب رسانده‌اند.

استانکزی افزوده است که روسیه، امریکا و ناتو با استعمال سلاح‌های گوناگون به محیط زیست افغانستان آسیب جدی وارد کرده‌اند.

او در این مراسم از جامعه جهانی خواست که برای بهبود محیط زیست در افغانستان همکاری کند.

مسوولان ریاست محیط زیست در این مورد گفتند که سکتور زارعت نسبت به سایر بخش‌ها، از تغییرات اقلیمی در کشور زیان دیده است.

آنان افزودند که افزایش سطح آب دریاها، فرسایش خاک، خشک‌سالی‌های پی‌هم، کاهش حاصلات زراعتی، تغییر فصل‌ بارند‌گی، سرازیر شدن سیلاب‌ها، لرزش زمین و کوه‌ها، ازدیاد فقر و مهاجرت‌های داخلی از تاثیرات برجسته تغییرات اقلیم در کشور است.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

سهم افغانستان در گرمای زمین اندک است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد