سیگار-آمریکا-در-تامین-امنیت-افغانستان-ناکام-بوده-است

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید واشنگتن با مصرف کردن میلارد ها دالر در آوردن امنیت در افغانستان ناکام بوده است.

به گزارش افغان نیوز: سیگار، یا دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه خود می‌گوید واشنگتن از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ میلادی برای آوردن آرامی و امنیت فوری در ولسوالی‌های نا امن افغانستان، کشوریکه قابلیت جذب پول‌های زیاد را نداشت پول هنگفت خرچ کرده‌است.

در گزارش آمده است که که ادارات مختلف حکومت امریکا برای ثبات افغانستان درین سال‌ها چندین میلیارد دالر خرچ کردند ولی این برنامه با وجود برخی تلاش‌های قهرمانانه بازهم تا حدی زیاد ناکام بوده‌است.

رادیو آزادی با نشر این خبر گفته است که این گزارش می‌افزاید اردوی امریکا موسسات امداد رسان را برای ساختن تاسیسات عامه در مناطق زیر تهدید طالبان تحت فشار قرار دادند که در نتیجه شماری از پروژه‌ها ناکام ماند.

گزارش یاد آور می‌شود که امریکا برای عملی ساختن هرچه سریعتر این پروژه‌ها، پول هنگفت مصرف کرد و این روش زمینه دستبُرد را برای زورمندان مهیا ساخت که در نتیجه اکثر پروژه‌ها به فایده نه بلکه به ضرر تمام شد.

جان سوپکو، سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان هنگام ارائه گزارش خود در مرکز مطالعات بروکنگز در واشنگتن گفت این پول‌های هنگفت به جای تامین ثبات جنگسالاران و سرکردگان گروه‌های مسلح غیر مسئول را نیرومندتر ساخت.

او افزود:"وقتی‌که ما چنین پول هنگفت را در چنین محیط نا آرام ریختیم در ایجاد جنگسالاران و زورمندانی سهم گرفتیم که قانون را در دست خود گرفته اند. اگر به‌خصوص از پولیس محلی یاد آور شوم آن‌ها جزِء شبه نظامیان و جنگ‌سالاران با یونیفورم چیزی دیگری نبودند. پس حکومت را که ما در آن‌جا ایجاد کردیم ما هیئت آن تا حد ناگوار بود چون دهشت افگنانی که قبلاً در آن‌جا بودند."

هر چند گزارش سیگار تذکر می‌دهد که نیرو های افغان و کارمندان ادارات ملکی این کشور در مجموع چندان تمایل، یا توانایی و آماده‌گی برای ادامه حرکت که جامعه جهانی درین کشور آغاز کرد نداشتند.

سیگار، یا دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش خود می‌گوید امریکا هنگام فرستادن نیرو های خود به افغانستان در سال ۲۰۰۱ از توانایی خود در مورد آوردن اصلاحات و بازسازی ادارات ملی در این کشور یک تصور نادرست داشت.

گزارش دیروز که تقریباً در سه صد صفحه نوشته شده‌است چهارمین گزارش سیگار است که زیر عنوان درس های آموخته شده از افغانستان تهیه کرده‌است.

در گزارش تازه کمک‌های که ادارۀ انکشاف بین المللی امریکا و وزارت‌های خارجه و دفاع این کشور در پروژه‌های بازسازی برای ثبات و آرامی در افغانستان مصرف کرده‌اند بررسی شده‌است.

سیگار: آمریکا در تامین امنیت افغانستان ناکام بوده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد