شبکه-فایبر-نوری-در-سال-جاری-بیش-از-۵۰-بار-قطع-شده-است

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که به دلیل چالش‌های امنیتی در سال مالی ۱۳۹۹ بیش از ۵۰ بار شبکه فایبر نوری قطع و ۳۴ سایت مخابراتی تخریب و یا هم حریق شده است.

به گزارش افغان نیوز: معصومه خاوری، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، امروز( پنچ‌شنبه، ۷ حوت) در برنامه حسابدهی دولت به ملت گفت که این وزارت به منظور دیجیتال‌سازی سیستم و حکومت داری الکترونیکی؛ قانون امنیت سایبری، قانون خدمات پستی، طرزالعمل رسیدگی به جرایم سایبری، طرزالعمل حکومت داری دیجیتالی و قانون معاملات و امضای دیجیتالی را تهیه و ترتیب کرده است. 

وی افزود که بودجه انکشافی این وزارت در سال مالی ۱۳۹۹ در مجموع ۱ میلیارد و ۲ میلیون ۸۳۳ هزار افغانی بود که به دلیل خالی بودن بست‌های ریاستی این وزارت، طولانی بودن پروسه تدارکاتی، گسترش ویروس کرونا و انتقال پروژه‌های انکشافی وزارت مخابرات به سایر ادارت دولی از سوی رییس جمهور تنها ۴۷.۸ درصد بودجه انکشافی این وزارت به مصرف رسیده است. 

خانم خاوری تاکید کرد که عواید وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در سال مالی ۱۳۹۹ بیشتر از ۶ میلیارد و ۱۱۱ میلیون افغانی بوده است. 

خاوری گفت: شرکت‌های افغان پست و افغان تلیکام که برای ۲.۲ میلیون جمعیت کشور خدمات انترنیتی و مخابراتی ارائه می‌کنند، در سال مالی ۱۴۰۰ از بدنه وزارت مخابرات جدا و به گونه مستقل فعالیت‌‌ شان را ادامه می‌دهند. 

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی پروژه دیجیتال کاسا را بزرگترین پروژه انکشافی این وزارت یاد کرده و گفت که کار پروژه دیجیتال کاسا در سال ۲۰۱۹ آغاز و تا ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. 

او تاکید کرد که هزینه این پروژه به ارزش بیش از ۵۱ میلیون دالر از سوی بانک جهانی پرداخت می‌شود و با تکمیل آن، آسیایی مرکزی به آسیایی جنوبی وصل و افغانستان به خط ترانزیتی فایبر نوری کشورهای منطقه تبدیل می‌شود. 

به گفته خاوری؛ دولت تاکنون ۱۵۰ میلیون دالر روی سکتور فایبر نوری سرمایه گذاری کرده و ۲۶ ولایت کشور را به شبکه فایبر نوری وصل کرده است. ۹ ولایت به دلیل ناامنی‌ها و جغرافیای سخت کوهستانی به شکبه فایبر نوری وصل نشده و تلاش‌ها در این زمینه جریان دارد. 

خانم خاوری در مورد پایین بودن کیفت و نرخ بلند خدمات مخابراتی در کشور گفت که این مورد بر اساس قانون به وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نه بلکه به برخی ادارت دیگر مربوط می‌شود. 

وی افزود که این وزارت مسوولیت ترتیب پالسی‌ها، استراتژی‌ها و طرح پالسی‌های انکشافی را به منظور رشد سکتور مخابرات بر عهده دارد. 

این درحالی است که شهروندان بارها با راه اندازی کارزار " اترا" کجاست از پایین بودن کیفت و بلند بودن نرخ انترنیت و خدمات مخابراتی انتقاد کرده اند؛ اما باوجود وعده‌های مکرر، هیچ تغییری به وجود نیامده است.

شبکه فایبر نوری در سال جاری بیش از ۵۰ بار قطع شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد