شورای-امنیت-حمله-بر-قندهار-غیرقابل-توجیه-است

انفجار مرگبار روز پنج‌شنبه در ولایت قندهار واکنش‌های داخلی و جهانی را برانگیخته است.

به گزارش افغان نیوز؛ حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور، عبدالله عبدالله رییس شواری عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین با محکوم کردن حمله انتحاری روز پنج‌شنبه در قندهار، این حمله را جنایت علیه بشریت دانسته‌اند.

دفتر رییس‌جمهور پیشین در یک خبرنامه نوشته است که آقای کرزی این رویداد را «عمل غیراسلامی و ضد بشری» خوانده و همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان ابراز کرده است.

عبدالله عبدالله رییس شواری عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین گفته که این‌گونه حمله‌ها که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در ماه مبارک رمضان می‌شود، جنایت و اقدامی خلاف تمامی قوانین و اصول است.

همزمان با این، جاپان به نمایندگی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای حمله اخیر را در قندهار نکوهش کرده‌است.

بربنیاد این بیانیه، اعضای شورای امنیت تاکید کرده‌اند که هراس‌افگنی در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت در افغانستان و جهان است.

آنان بر پاسخ‌گویی و محاکمه عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این نوع اقدام‌ها شده‌اند.

اعضای شورای امنیت هم‌چنان تاکید کرده‌اند که "هرگونه اقدام هراس‌افگنی صرف نظر از انگیزه آن‌ها در هر کجا، هر زمان و توسط هر کسی که انجام شده باشد مجرمانه و غیرقابل توجیه است."

کرن دیکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان همچنان حمله اخیر قندهار را محکوم کرده و گفته است که شهروندان افغانستان باید ماه رمضان را به‌گونه مسالمت‌آمیز و بدون ترس برگزار کنند.

توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان نیز گفته که امریکا حمله «بی‌رحمانه هراس‌افگنی» در قندهار را تقبیح می‌کند.

رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان گفته است: «ما حمله هراس‌افگنی در قندهار را که منجر به تلفات غم‌انگیز و زخمی شدن بسیاری شد، محکوم می‌کنیم.»

خانم امیری افزوده که افغان‌ها به اندازه کافی زجر کشیده‌اند و باید عاملان چنین رویدادهای محاکمه شوند.

وزارت‌ خارجه عربستان سعودی این انفجار را «حمله هراس‌افگنی» خوانده و افزوده که عربستان سعودی به پشتیبانی خود از مردم افغانستان در برابر هر نوع «خشونت، هراس‌افگنی و افراط‌ ‌گرایی» ادامه می‌دهد.

سفارت جاپان درافغانستان نیز این رویداد را محکوم کرده و گفته است که این گونه رویدادها باید هر چه زودتر متوقف شود.

در همین حال، وزارت داخله حمله‌ انتحاری در قندهار را محکوم کرده و اطمینان داده است که عاملان این رویداد شناسایی و به قانون سپرده خواهند شد. وزارت داخله در یک اعلامیه نوشته است که این «رویداد جنایت‌کارانه از سوی افراد خوارج» انجام شده است.

داعش مسوولیت حمله روز پنج‌شنبه (2 حوت) در قندهار را که ۱۵ تن کشته و زخمی بر جا گذاشت را به عهده گرفته است.

شورای امنیت: حمله بر قندهار غیرقابل توجیه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد