صلیب-سرخ-زندگی-میلیون‌ها-افغان-در-معرض-تهدید-قرار-دارد

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (آی.سی.آر.سی) اعلام نموده که همزمان با شیوع ویروس کرونا «کووید۱۹» و افزایش حملات عمدی بر مراکز مراقبت‌های صحی، زندگی میلیون‌ها افغان در معرض تهدید قرار گرفته ا ست.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه‌ی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که امروز (چهارشنبه، ۲۸ جوزا) منتشر شده، به نقل از خوان پیدرو سکاریر، رییس نمایندگی مرکزی این کمیته آمده است: «بحران اخیر در افغانستان مایه‌ی نگرانی جدی ما است. بعد از آن‌که امیدواری‌ها در نتیجه‌ی کاهش نسبی خشونت‌ها در ماه‌های فبروری و مارچ به‌میان آمد، ما دوباره شاهد خشونت‌ها هستیم. تلفات افراد ملکی در حال افزایش است در حالی‌که این کشور با کووید۱۹ نیز در حال مبارزه است

این کمیته همچنان گفته است که سیستم صحی افغانستان مانند کشورهای جنگ‌زده‌ی دیگر بیش از ظرفیت خود فعالیت انجام داده و با مشکلات پوشش محدود در ساحات متأثر از منازعه، مراقبت‌های تخصصی ناچیز و همچنان شیوع «کووید۱۹» مواجه است.

در اعلامیه آمده است که حملات بر کارمندان و مراکز صحی وضعیت را بیشتر وخیم کرده است. در این اعلامیه از حمله‌ی ماه گذشته بر شفاخانه‌ی صدبستر دشت برچی که از سوی سازمان داکتران بدون مرز حمایت می‌شد، به‌عنوان نمونه یاد شده است.

سکاریر افزوده است که «کووید۱۹» بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان را با مشکلات روبه‌رو کرده است. به گفته‌ی او، در کشوری که مردان مسلح بالای شفاخانه‌ها حمله می‌کنند، کارمندان صحی نمی‌توانند مراقبت‌های باکیفیت صحی را فراهم کنند.

او تأکید کرده است: «ما شاهد چنین وضعیتی در مراکز صحی در ساحات متأثر از منازعه و زندان‌ها هستیم، جاهایی‌که مردم به مراقبت‌های صحی دسترسی محدود دارند.»

در اعلامیه‌ی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنان آمده است که در شفاخانه حوزوی میرویس در قندهار که یکی از بزرگ‌ترین شفاخانه‌ها در افغانستان است، کارمندان شفاخانه مراقبت‌های نسایی و ولادی و خدمات جراحی را برای زخمیان جنگ فراهم می‌کنند.

به نقل از اعلامیه، شفاخانه حوزوی میرویس تنها شفاخانه ساحوی است که خدمات صحی را برای شش میلیون نفر در مناطق جنوبی افغانستان فراهم می‌کند. همچنان گفته شده است که بیشتر مریضان به‌ویژه در بخش جراحی این شفاخانه از ساحاتی مراجعه می‌کنند که جنگ میان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان گروه طالبان جریان دارد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزوده است که مبارزه با «کووید۱۹» نیازمند تعهد تمام طرف‌های درگیر در منازعه است. این کمیته گفته است که مأموریت طبی باید حمایت و سیستم مراقبت‌های صحی در محلات توقیف و جاهایی که این خدمات بسیار ضعیف است، باید تقویت شود.

پیدرو سکاریر، رییس نمایندگی مرکزی این کمیته نیز از تمام طرف‌های درگیر در منازعه خواسته است که بدون استثنا باید به حقوق بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند تا از غیرنظامیان در افغانستان حمایت صورت گیرد.

از سوی هم، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با ابراز نگرانی از ابتلای شماری از کارمندان صحی در افغانستان به کرونا، افزوده است که این امر سبب می‌شود تا سیستم صحی فشار بیشتری را متحمل شود.

این کمیته گفته است که «شفاخانه میرویس در اثر اختلال در سیستم تدارکاتی ناشی از شیوع کووید۱۹ به‌صورت منظم با کمبود ماسک و مایع دستشویی مواجه می‌گردد. در عین حال، اهدای خون کاهش یافته است، اما نیاز به آن هنوز پا برجاست».

این درحالی است که در افغانستان تا کنون ۲۶ هزار و ۸۷۴ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، شش‌هزار و ۱۵۸ نفر بهبود یافته و ۵۰۴ نفر دیگر جان داده‌اند.

صلیب سرخ: زندگی میلیون‌ها افغان در معرض تهدید قرار دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد