طالبان-بیش-از-صد-کارمند-دولت-پیشین-را-اعدام-کرده‌اند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، بیش از صد پولیس و کارمند اطلاعاتی دولت پیشین را اعدام کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ در گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشر که روز گذشته منتشر شد، آمده است: نیروهای طالبان از زمان تسلط بر کشور در ۱۵ آگست ۲۰۲۱، با وجودی اعلام عفو عمومی، بیش از ۱۰۰ افسر پولیس و اداره اطلاعاتی سابق را تنها در چهار ولایت اعدام یا ناپدید کرده‌اند.

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر در گزارش تصریح کرده است که اطلاعات موثقی در مورد بیش از ۱۰۰ قتل تنها از ولایت‌های غزنی، هلمند، قندهار و قندوز جمع آوری کرده‌است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «این موارد نشان دهنده الگوی گسترده‌تری از سوء استفاده‌های گزارش شده در خوست، پکتیا، پکتیکا و سایر ولایات نیز است.»

گزارش ۲۵ صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر با عنوان «عدم بخشش برای افرادی مانند شما، اعدام‌ها و ناپدیدشدگی اجباری در افغانستان زیر سلطه طالبان» منتشر شده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: یافته‌های خود را در مورد اعدام‌ها و ناپدید شدن‌های اجباری در اختیار مقام‌های طالبان قرار داده و خواستار اطلاعات و هرگونه تحقیق در این موارد شده است. اما، طالبان در پاسخ گفته اند که «تمام بازداشت‌ها و مجازات‌ها از یک روند قضایی پیروی می‌کند و هیچ کس بدون حکم محکمه مجازات نمی‌شود.»

طالبان گفته اند که این افراد نه به خاطر «اعمال گذشته، بلکه به خاطر انجام فعالیت‌های جنایتکارانه تازه و ایجاد مشکلات و توطئه‌ها علیه دولت جدید و حفظ ارتباط با افراد بدنام که از کشور گریخته‌اند، بازداشت شده اند. این سیاست ما نیست که کسی را بدون محکمه بکشیم، چه از داعش باشد و چه از گروه دیگری.»

یک مقام دولتی افغانستان که خود را مخفی کرده، در ماه اکتبر به دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «طالبان به خانواده‌ام گفتند که برادرانم در فهرست هستند….خانه ما را تفتیش کردند و برادر بزرگترم را دستگیر کردند. او پس از دو روز آزاد شد، اما در همان روزها برادر کوچکترم دستگیر شد و تا حالا نمی‌دانیم کجاست، در چه حال است، زنده است یا نه.»

در گزارش آمده که در هفته‌های قبل از تسخیر کابل توسط طالبان، قتل‌های انتقام‌جویانه، از جمله هدف قرار دادن مقام‌های دولتی در شهرهای بزرگ و در راه‌ها افزایش یافته بود. در ماه ژوئیه/جولای، زمانی که نیروهای طالبان عملیات خود را در اطراف شهر قندهار تشدید کردند و اعضای تسلیم شده و اسیر نیروهای امنیتی را اعدام کردند، مشهود بود.

در گزارش آمده؛ «طالبان از طریق عملیات استخباراتی و دسترسی به سوابق شغلی که از دولت سابق به جا مانده است، اهداف جدیدی را برای دستگیری و اعدام شناسایی کرده‌اند.» کسانی که در محل اعدام می‌شدند اغلب شامل اعضای پایین اهرم امنیتی بودند که کمتر شناخته شده بودند یا از حمایت رهبران قبایل، به ویژه در جنوب، برخوردار نبودند.

طالبان بیش از صد کارمند دولت پیشین را اعدام کرده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد