طالبان-و-گروهای-تبهکار-در-ولایت-هرات-راهزنی-می-کنند

شمای از منابع محلی ولایت هرات گزارش می دهند که مسیر عبور و مرور برخی از ولسوالی های این ولایت به دلیل حضور جنگجویان طالب و سایر گروهای تبهکار ناامن بوده و هرازگاهی مسافرین مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

به گزارش افغان نیوز: فاطمه جعفری عضو شورای ولایتی هرات در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت: این ولایت از امنیت نسبی بر خوردار است، اما ناامنی ها بیشتر مربوط ولسوالی های کرخ، خینده، اوبه، شیندند، زیرکوه، زاول، و مخصوصا والسوالی های تازه تاسیس می باشد.

فاطمه جعفری، مسیر عبور و مرور این والسوالی ها را نگران کننده خوانده گفت: از راه های مواصلاتی ولسوالی کرخ بیشتر طالبان سو استفاده می کنند و هرازگاهی مسافرانی را که از ایران به هرات می آیند در میسر راه اسلام قله مورد آزار واذیت قرار می دهند و گاهی توسط این گروه ربوده می شوند.

وی همچنان افزود؛ چندی پیش نیز اعضای دو خانواده از این مسیر توسط طالبان ربوده شده بودند که یکی از این خانوادها توسط نیروهای امنیتی نجات داده شده؛اما از سرنوشت خانواده دیگر که مدت سه ماه از آن می گذرد، خبری در دست نیست.

خانم جعفری تصریح نمود؛ طالبان ایدیولوژیک در جرایم همچون باج گیری، قتل، اختطاف و ترانزیت مواد مخدر در سطح شهر کمتر دست دارند و این گونه جرایم از سوی افزاد مسلح غیر مسوول در اوقات عصر و شبانه صورت می گیرد.

خانم جعفری گفت؛ افراد مسلح غیر مسوول تحت رهبری اشخاصی بنام های ملا مصطفی و عبدالله چرسی فعالیت می کنند که چندی قبل ملا مصطفی توسط نیروهای امنیتی دست گیر شد، اما فعالیت این گروه هنوز جریان دارد.

به گفته وی؛ اعضای این گروه قبلا دست به اختطاف افراد پول دار میزدند و پول هنگفتی در یافت می کردند؛ اما اکنون  دست به اختطاف مردم غریب و کارگر دراز کرده اند. چنانچه چندی قبل یک کارمند شاروالی را که ماهانه هشت هزار افغانی معاش داشت، ربودند و در بدل رهایی آن خواستار دو میلیون پول شده اند.

او گفت: نیروهای امنیتی کافی برای مبازه با این گروه در هرات وجود ندارد. زیرا مسافرانی که به طرف غور و دایکندی می روند، توسط طالبان اختطاف و بی رحمانه به قتل می رسند و مردم ملکی به راحتی نمی تواند از این شاهراه گشت و گزار کنند.

جعفری گفت: شماری از معلمان ولایت هرات از ده روز به این سو به دلیل کم بودن معاش دست به اعتصاب زده اند و می گویند؛ پولی را که آنان در بدل تدریس دریافت می کنند، مشکلات مالی شان را رفع نمی تواند. بنابراین اکنون دانش آموازان در یک وضعیت خراب و بی سرنوشتی به سر می برند.

بانو جعفری، کم کاری وزارت معارف را تایید کرده می گوید؛ یک تعداد مکاتب در ولسوالی شیندند و بعضی ولسوالی های دیگر ولایت هرات مسدود می باشد؛ اما معلمان بدون تدریس معاش در یافت می کنند. از سوی هم، شماری از مکاتب خصوصی و دولتی هنوز شهادت نامه های شاگردانی را که مدت شش سال می شود از این مکاتب فارغ شده اند، نداده اند.

در همین حال، توریالی طاهری یکی دیگر از اعضای دیگر شورای ولایتی هرات می گوید: جنگجویان گروه طالبان با آغاز عملیات بهاری شان در چندین ولسوالی این ولایت با راه اندازی قتل، لت وکوب، اسیر گرفتن روی افکار باشندگان این ولایت تاثیر بدی گذاشته اند.

طاهری یکی از دلایل افزایش سرقت های مسلحانه، قتل و راهزنی را ناشی از بیجاشدگان فقیر می داند که از ولایات دیگر وارد هرات شده اند و اکنون برای تامین مصارف زندگی شان دست به جنایت های خطرناک می زنند.

وی می گوید: نیروهای امنیتی در مقابل فعالیت این گروه از تجهیزات کافی برخوردار نبوده و در این خصوص باید از سوی دولت اقدام جدی صورت گیرد.

طالبان و گروهای تبهکار در ولایت هرات راهزنی می کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد