عبدالله-به-معضل-برگشت-پناهجویان-باید-رسیدگی-شود

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی طی یک کنفرانس فرعی در نشست ژنو گفت که اکنون بیش از سه ملیون مهاجر در کشورهای همسایه و دیگر بخش‌های جهان داریم و حدود شش ملیون افغان از سال ۲۰۰۲ به اینسو به وطن خود برگشته‌اند؛ بنابراین باید راه حل چنین مشکلات پیدا و به معضل برگشت پناهجویان رسیدگی شود.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در کنفرانس ژنو  طی نشست جانیی تحت عنوان: «تحرک جمعیت و وضعیت مهاجران و بی‌جاشدگان داخلی در افغانستان» که از سوی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد مدیریت می شد، گفت: از حکومت و مردم جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به خاطر میزبانی سخاوتمندانه‌ی مهاجران افغان طی سالیان متمادی و از همکاری آنان در مراحل مختلف برای بحث جهت یافتن راه حل‌های دایمی تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی افزود؛ درحالی‌که حدود شش ملیون افغان از سال ۲۰۰۲ به اینسو به وطن خود برگشته‌اند، ما همین اکنون بیش از سه ملیون مهاجر در کشورهای همسایه و دیگر بخش‌های جهان داریم. ما از کمک‌ها و سهولت‌های ارایه شده توسط کمیساری عالی سازمان ملل برای پناهجویان، سازمان بین‌المللی مهاجرت و دیگر نهادها که از نزدیک با افغانستان همکاری دارند تا به معضل برگشت پناهجویان رسیدگی شود تشکر می‌نماییم. می‌دانیم این کار ساده‌ای نیست و کارهایی زیادی باقی اند تا فضا و زمینه‌ی مناسب را برای عودت داوطلبانه، در امن و آبرومندانه مهاجران و ادغام مجدد آنان در جامعه فراهم سازد.

آقای عبدالله گفت که ما با استفاده از این کمک‌ها توانستم بنیاد یک جامعه‌ی پساجنگ را بگذاریم و در سیاست، ثبات، و توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی سرمایه‌گذاری نماییم. البته به رغم این پیش‌رفت‌ها هنوز با چالش‌های جدی امنتیی روبرهستیم و نیازمند اقدامات بیش‌تر و فراگیرتر برای بهبود وضعیت می‌باشیم تا افغان‌ها بتوانند احساس امنیت نمایند و به خانه‌ها‌ی خود برگردند.

تلاش برای دست یافتن به یک صلح عادلانه، همه شمول و پایدار در افغانستان با حفظ دستاورهای هفده سال اخیر و به هدف تأمین ثبات یکی از اولویت‌های حکومت افغانستان به شمار می‌رود. اما این هدف را تنها با همکاری و تعاون یکدیگر و به کمک جامعه‌ی جهانی می‌توانیم به دست آوریم.

وی تصریح کرد؛ با در نظرداشت این اصول و اتخاذ اقدامات قاطع، حکومت وحدت ملی کمیسیون عالی بین‌الوزراتی امور مهاجرین و پناهجویان را تأسیس نموده است که در زمینه ارایه پاسخ‌ها و طرح‌های جامع به مشکلات مهاجران و بی‌جاشدگان و امور مربوط به آنان با استفاده از تجارب و داشته‌های سازمان ملل و دیگر نهادهای همکار متخصص کار می‌کند.

آقای عبدالله افزود؛ به نمایندگی از بلندترین نهاد تصمیم‌گیرنده در سطح ملی در مورد برگشت و ادغام مجدد افغان‌ها، کمیسیون عالی امور مهاجرین و کمیته فرعی شورای وزیران مشوره‌ها و راهنمایی‌های راهگشایی ارایه نموده‌اند. کمیته اجرایی بیجاشدگان و عودت کنندگان، که من آن را شخصا از آغاز تأسیسش در سال ۲۰۱۶ رهبری می‌کنم، سازوکار مهمی برای هماهنگی برای پاسخ به نیازهای بیجاشدگان و عودت کنندگان فراهم می‌سازد و برای برآورده شدن هدف مشترک ما و شما که باید مهاجران و بیجاشدگان به امنیت دست یابند و موفقانه در ساختار اجتماعی-اقتصادی افغانستان جذب و ادغام شوند کار می‌کند.

در ماه ستبامبر فرمان ریاست جمهوری در باره اختصاص زمین برای عودت کنندگان و بیجاشدگان داخلی صادر گردید.

وی گفت: برنامه‌های بزرگ و چند لایه‌ای برای ادغام در سطح کشور در مطابقت به چوکات ملی صلح و توسعه‌ی افغانستان تطبیق گردیده اند که به صورت خاص به قضیه بیجاشدگان داخلی و عودت کنندگان می‌پردازند. این برنامه‌ها تلاش می‌کنند توسعه پایدار و هم‌پذیری اجتماعی را به هدف نابودسازی جنگ تشویق نمایند. با اذغان به این‌که ادغام عودت کنندگان و بیجاشدگان داخلی می‌تواند نقش موثری در توسعه، ثبات و صلح کشور بازی کند، برنامه‌های متعددی برای ادغام مجدد در کشور از آغاز ۲۰۱۶ عملی گردیده است. در این راستا می‌توان از برنامه میثاق شهروندی و تعدادی از برنامه‌های اولویت ملی که به هدف ادغام موفقانه و کمک برای این بخش جامعه راه اندازی گردیده‌اند نام برد.

رییس اجراییه کشور گفت: در چهاردهه‌ی گذشته ملیون‌ها مهاجر افغانی از مصایب و آلام جنگ به مناطق امنی در جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و جاهای دیگر پناه برده‌اند. در پی میزبانی سخاوتمندانه‌ی این جوامع که از افغان‌ها استقبال کردند، افغان‌ها برمشکلات و مصیبت‌های زیادی فایق آمدند، زندگی خود را دوباره ساختند، فرزندان خود را آموزش و تعلیم دادند و در صدد ساختن آینده‌ی بهتر برآمدند. من از تمام این جوامع و حکومت‌های آنان بابت این استقبال و میزبانی و بهبود زندگی مهاجران افغان و آماده سازی آنان برای برگشت به کشورشان تشکر و سپاس‌گزاری می‌کنم. از جامعه جهانی تقاضا می‌کنم تا برای جوامع میزبان مهاجران در جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با روحیه مسوولیت پذیری بین‌الملی کمک نمایند تا به مشکلات مهاجران به صورت درست رسیدگی صورت گیرد.

آقای عبدالله تصریح کرد که با اعتراف به این‌که تلاش‌های مستمر ما برای ایجاد فضای مناسب برای برگشت داوطلبانه، ‌در امن و ادغام مجدد بیجاشدگان داخلی و عودت کنندگان عنصر عمده و اصلی برای صلح و ثبات به شمار می‌رود، باید روی این نکته نیز تمرکز نماییم که چگونه می‌توانیم نظام‌های مدیریت مهاجرت را با حفظ حق مهاجران و آنانی‌که در حرکت اند توسعه و گسترش دهیم.

وی افزود؛ به علاوه توسعه برنامه‌های پایا برای ادغام مجدد عودت کنندگان و در نظر گرفتن نیازهای عودت کنندگان و بیجاشدگان داخلی در برنامه‌ اولویت‌های ملی، ما باید تلاش‌های خود را برای تخصیص زمین برای عودت کنندگان تسریع ببخشیم. به همآهنگی و تلاش‌های مشترک برای شناسایی، اولویت بندی و پاسخ به نیازهای مردم نیازمندیم،‌ به ویژه در مرحله‌ای که کمک‌های بین‌المللی به صورت فزاینده‌ای میان کشورهای مختلف و برای رسیدگی به بحران‌های دیگر در سطح بین‌المللی در حال تقسیم شدن است.

عبداله گفت: باورمندم که راه به پیش تنها از طریق توسعه همکاری‌های بین‌المللی و تقسیم مسوولیت‌ها ممکن نیست، ما همچنان نیازمند تقویت شراکت خود برای ایجاد شرایطی در افغانستان هستیم که از راه اشتغال‌زایی، توسعه محلی و توانمندسازی، سرمایه‌گذاری در زیرسارختاهای عمومی و توسعه خدمات عمومی راه حل‌های درازمدت ارایه کند. این‌ها در مجموع جامعه و شرایطی را ایجاد می‌کنند که آماده‌ پذیرایی از برادران و خواهران افغان ما به خانه‌ی خود می‌باشند.

عبدالله: به معضل برگشت پناهجویان باید رسیدگی شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد