عبدالکبیر-مواد-منفجر-ناشده-از-مردم-قربانی-می‌گیرد

مقام‌های امارت اسلامی به‌ مناسبت روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین می‌گویند که با وجود ساحات بیشتر افغانستان از وجود ماین پاک سازی شده اما؛ به صفر نرسیده و از جامعه جهانی خواست تا مسوولیت شان را در زمینه ادا نماید.

به گزارش افغان نیوز؛ مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست ‌الوزرا امروز ( پنج‌شنبه، 16 حمل) در نشستی به ‌مناسبت روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین در کابل گفت که با وجود تمام ساحات افغانستان از وجود ماین پاک‌ سازی شده اما؛به ‌صفر نرسیده است و تاهنوز از مردم قربانی می‌گیرد.

آقای عبدالکبیر افزود که در حال حاضر جهان آن عده از معلولان افغان را فراموش کرده است که در نتیجه جنگ‌ها و انفجار مواد منفجر ناشده بخشی از اعضای بدن شان را از دست داده‌اند.

او بیان داشت که امارت اسلامی از برنامه ماین‌پاکی حمایت همه‌جانه می‌کند و تاکید کرد که این برنامه باید در تمام نقاط کشور تطبیق شود و از جامعه جهانی خواست تا در زمینه ماین‌پاکی در افغانستان مسوولیت خود را ادا کند.

معاون سیاسی ریاست ‌الوزرا می‌گوید که با وجود تلاش‌های حکومت سرپرست در قسمت کمک به معلولان کشور جریان دارد اما؛ از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواستار کمک بیشتر برای معلولان شد.

نورالدین رستم‌خیل، رییس تطهیرماین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در این برنامه گفت که در جریان سال گذشته میلادی 174 نفر به ‌شمول زنان و کودکان در اثر انفجار ماین و مواد انفجار نشده در کشور جان باختند و 390 نفر دیگر زخم برداشته اند.

آقای رستم‌خیل افزود که در جریان سه ماه گذشته سال‌روان میلادی در اثر انفجار 61 ماین و مواد انفجار ناشده در افغانستان، 38 نفر جان باخته و 71 نفر دیگر زخم برداشتند. او تاکید در جریان سال گذشته میلادی، 90 کیلومتر مربع زمین در 119 ولسوالی کشور از خطرات ماین و مواد انفجار ناشده پاکسازی شده است.

در همین رابطه، دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به‌ مناسبت روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین می‌گوید که در طول چند دهه درگیری در افغانستان، نزدیک به ۴۵ هزار نفر در کشور در اثر انفجار ماین‌ها کشته یا زخمی شده‌اند.

این سازمان در خبرنامه‌‌ای گفته است که ماین‌ها و مهمات منفجرناشده هنوز هم زندگی شهروندان افغانستان، به‌ویژه کودکان را تهدید می‌کند. دفتر هیات معاونت سازمان ملل خواستار اتحاد برای افزایش آگاهی درباره خطرات ماین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ و حمایت از کار ماین‌پاکی در کشور شده است.

و پاک‌سازی آن برای تضمین «فردای امن‌تر» افزایش دهند.

انتونتو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به‌ مناسبت روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین گفته است که ماین‌های زمینی، مهمات منفجرناشده و بقایای جنگ، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان به‌ شمول افغانستان به گونه مستقیم تهدید می‌کند.

آقای گوترش از تمام کشورها جهان خواسته است که برای «عاری‌ساختن جهان از ماین و بقایای جنگ»، با هم تلاش کنند.

از سوی هم، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان به‌ مناسبت روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین گفته است که در افغانستان بسیاری از غیرنظامیان، به‌ ویژه کودکان در نتیجه انفجار ماین جان می‌دهند.

آقای بنت با فراخوان در اکس خود گفته است که همه باید تلاش‌های خود را برای آگاهی از ماین و پاک‌سازی آن برای تضمین «فردای امن‌تر» افزایش دهند.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) با نشر گزارشی به‌ مناسبت روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین گفته است که در دو سال گذشته، یک‌هزار و ۴۰۱ نفر در افغانستان در اثر انفجار ماین و مواد منفجره جان باخته‌اند.

به گفته این نهاد بینالمللی 86 درصد از قربانیان انفجار ماین و مواد منفجره در افغانستان کودکان می‌باشند و حدود 4 میلیون نفر در افغانستان با خطر ماین و مواد منفجره روبرو هستند. اوچا در این گزارش تاکید کرده است که 1.2 میلیون متر مربع از خاک افغانستان با ماین‌ها و مواد منفجره آلوده است.

در همین حال، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)  در واکنش به کشته و زخمی شدن بیش‌از۱۰ کودک در هرات و غزنی در نتیجه انفجار ماین‌‌های برجامانده از جنگ‌ سال‌های گذشته، گفته است که  افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به مواد انفجاری است و کودکان بیشترین عواقب آن را متحمل می‌شوند.

براساس اطلاعات سازمان ملل متحد، سه میلیون نفر در افغانستان در شعاع یک کیلومتری ماین‌ها، بمب‌های دست‌ساز و بقایای مواد منفجره‌ی به‌جامانده از جنگ زندگی می‌کنند.

این در حالی است که روزدوشنبه هفته جاری در نتیجه انفجار ماین‌‌های برجامانده از جنگ‌، در ولسوالی گیروی غزنی و کشک رباط‌سنگی هرات، ۱۰ کودک جان باخته و ده تن دیگر زخمی شدند.

عبدالکبیر: مواد منفجر ناشده از مردم قربانی می‌گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد