عدم-اعتماد-مردم-به-نیروهای-امنیتی؛-کلید-ناامنی-هرات

شماری از اعضای شورای ولایت هرات ضمن نگرانی از افزایش حضور جنگجویان گروه طالبان در این ولایت می گویند که عدم همکاری میان مردم و نیروهای امنیتی باعث شده است که اختطاف چیان نیز در برخی از ولسوالی ها فعالیت های مسلحانه انجام دهند.

به گزارش افغان نیوز: فاطمه جعفری عضوی شورای ولایتی هرات، امروز )چهار شنبه ۱۲سرطان) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز، گفت که میزان ناامنیتی در این ولایت نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و  ولسوالی های گلران، غوریان و مخصوصا ولسوالی های همجوار با ولایت بادغیس، فراه و غور زیر تهدید شدید امنیتی قرار دارند.

خانم جعفری همچنان گفت که هرچند جنگجویان گروه طالبان در تمام ولسوالی های هرات وجود دارندْٰ؛ اما حمله های گروهی و وضعیت وخیم ولسوالی غوریان بیانگر این است که حمله های تروریستی آنان در حوزه ای غرب رو به افزایش می باشد.

وی با اشاره به گفتگوهای صلح افزود: این نشست ها هیچ تاثیر مثبت بر وضعیت امنیتی در ولسوالی های ناامن هرات نگذاشته و هر روز حمله های تروریستی افزایش می یابد.

بانو جعرفی گفت که این وضعیت به نحوی امتیازگیری گروه طالبان را نشان می دهد؛ بدین وسیله آنان تلاش می کنند که قدرت و توانایی نیروهای نظامی شان را بیشتر کنند تا در میز نشست صلح امتیاز بیشتری بگیرند.

جعفری گفت که شماری از جنگجویان این گروه از ولایت های همچون فراه، غور و بادغیس می آیند و به گونه ای گروهی فعالیت می کنند؛ همچنان در کنار این گروه، باند های مافیایی و اختطاف چیان نیز در این ولایت فعالیت دارند.

وی با ابراز نگرانی گفت که این نا امنی ها در برخی از ولسوالی ها تاثیر جدی روی خدمات صحی و مراکز آموزشی نیز گذاشته است و اکنون مردم کمتر به این مراکز دسترسی دارند.

او تاکید کرد که برای پاک سازی ولسوالی های نا امن به اقدام قاطع و جدی نیاز است و حکومت چندین بار توسط نیروهای قول اردوی ۲۰۸ظفر در مناطق همجوار ولسوالی های ناامن این  ولایت اقدام نموده اما متاسفانه پس از رفتن نیروهای امنیتی از این مناطق، طالبان دوباره برگشته و دست به فعالیت های وحشی یانه می زند.

در همین حال، غلام حبیب هاشمی ضمن تاتید این نا امنی ها در ولایت هرات به آژانس خبری افغان نیوز گفت که وضعیت امنیتی به جز در سایر ولسوالی ها نگران کنند است و یکی از دلایل آن عدم همکاری مردم با نیروهای امنتی می باشد.

هاشمی افزود که ولسوالی های زرغون، ادرسن، شیندند، کرخ و اوبه زیر تهدید شدید امنیتی از سوی جنگجویان طالب قرار دارند و عدم اعتماد بین نیروهای امنیتی و مردم باعث شده است که این وضعیت بیشتر دامن زده شود.

او افزود که در تمام این ولسوالی های ناامن ولایت هرات در کنار فعالیت طالبان، باند های اختطاف چی همه روزه بدون هیچ ترسی راه مردم را گرفته، پول و اموال شان را به سرقت می برند و خودشان را به قتل می رسانند.

آقای هاشمی برای کاهش این ناامنی ها همکاری مردم با نیروهای امنیتی را یک عمل مثبت می داند و همچنان خاطر نشان ساخت که نیروهای امنیتی بدون همکاری مردم  نمی توانند در مقابل طالبان و باند های اختطاف چی مبارزه کنند.

این درحالی است که وزارت داخله روز گذشته اعلام کرده بود که نیروهای اردوی ملی و پولیس ملی در هرات، "بلال" سرگروه تروریستی طالب را همراه با 8 زیر دست اش به هلاکت رسانده و 7 دهشت افگن دیگر را زخمی ساختند.

درگیری به دنبال آن آغاز شد که، بلال سرگروه هراس افگنان طالب همراه با ده‌ها تن از تروریستان زیر دست اش قصد حمله بالای یک پاسگاه پولیس را در ساحه چورچی در مربوطات ولسوالي پشتون زرغون داشتند.

عدم اعتماد مردم به نیروهای امنیتی؛ کلید ناامنی هرات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد