فقر-و-جنگ؛-جوانان-را-به-دام-قاچاق-و-بچه‌بازی-می‌کشاند

بی‌توجهی دولت در عرصه‌های کاهش جنگ و فقر در افغانستان باعث شده که شماری از جوانان ضمن خارج شدن از کشور به قاچاق انسان، مواد مخدر و پدیده‌ی شوم بچه‌بازی روی آورند.

به گزراش افغان نیوز: فضل احمد معنوی، نامزد وزیر عدلیه روز( یک‌شنبه، ۲۵ عقرب) در نشست خبری گفت که فقر، جنگ و بی‌کاری زمینه را برای استفاده جویی باند‌های قاچاق انسان و مهاجرت فراهم کرده و این روند همانند قاچاق مواد مخدر آسیب‌های شدیدی را متوجه افغانستان کرده است.

آقای معنوی افزود که اگر افغانستان در عرصه محو قاچاق انسان و مهاجرت دست آورد نداشته باشد، احتمال دارد که محدودیت‌های زیادی از سوی جامعه جهانی روی کشور وضع شود.

به گفته او؛ افغانستان یکی از کشورهای است که از پیامد قاچاق انسان و مهاجرت آسیب‌پذیرهای زیادی دارد و اکنون مهاجران در کمپ یونان با وضعیت بدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آقای معنوی افزود که یکی از پیامد‌های ناگور قاچاق انسان افزایش پدیده بچه‌بازی یا سوء استفاده‌های جنسی از کودکان است که هنوز در کشور وجود دارد.

شمس‌الله احمدزی، رییس عمومی مبارزه با جرایم و تحقیقات دادستانی کل گفت که در سال روان ۵۵ پرونده قاچاق انسان و قاچاق مهاجرت در دادستانی کل کشور ثبت شده و کاری بررسی آن در جریان است.

از سوی هم غلام حیدر جیلانی، معین وزارت کار و امور اجتماعی گفت که در جریان امسال بیش از ۶ هزار کودک از کشورهای بیرونی به کشور بازگشت داده شده که از سوی این وزارت به خانواده‌های‌شان ادغام شده اند.

این‌همه در حالی است که کمیسیون عالی مبارزه با قاجاق انسان و قاچاق مهاجرت متشکل از ۱۶ نهاد دولتی و غیر دولتی روی محو قاچاق انسان و قاچاق مهاجرت کار می‌کنند و رهبری این کمیسیون را وزارت عدلیه به عهده دارد.

وزارت‌های عدلیه، حج و اقاف، امور داخله، دفاع، کار و امور اجتماعی و کمیسیون حقوق بشر عضو کمیسیون عالی مبارزه باقاچاق انسان و قاچاق مهاجرت است و وزارت امور داخله متهم به کمکاری در این کمیسیون است.

فقر و جنگ؛ جوانان را به دام قاچاق و بچه‌بازی می‌کشاند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد