لغزش-کوه-در-ولایت-بدخشان؛-خانواده-بی‌جا-شدند

مقام‌های محلی ولایت سمنگان می‌گویند که در نتیجه لغزش کوه در روستای حسنی برج ولسوای دره‌صوف بالایی این ولایت، اعضای نزدیک به ۶۰ خانواده مساکن شان را ترک و فراری شده اند.

به گزارش افغان نیوز: رازمحمد، رییس شورای ولایتی سمنگان امروز( چهارشنبه، 11 جدی) به آژانس افغان نیوز گفت که لغزش کوه در روستای حسنی برج از یک هفته پیش آغاز شده و در هر ساعت از یک تا دو متر حرکت دارد.

رییس شورای ولایتی سمنگان تاکید کرد که در نتیجه این لغزش خانه، زمین و باغ مردم محل از بین رفته و خسارات هنگف مالی به آنان وارد شده است.

آقای راز محمد افزود: «اگر اقدمات لازم در این زمینه صورت نگیرد، امکان دارد که  مسیر سمنگان – بامیان به گونه کامل بسته شود و دریایی که از دره صوف به مزار شریف جریان دارد مسدود و به مردم محل آسیب‌های جدی وارد کند».

به گفته آقای راز محمد، هرچند به دلیل آهستگی لغزش کوه به مردم محل تلفات وارد نشده؛ اما خانواده‌های که در نزدیک این کوه زندگی دارند، خانه‌های شان را ترک کرده و به محل دیگر به گونه موقتی ساکن شده‌اند.

او با تاکید بر اینکه از سوی حکومت تا کنون هیچ‌گونه اقدام لازم برای مهار این لغزش صورت نگرفته است، گفت: «شورای ولایتی به مقامات محلی سمنگان اطلاع داده است، اما تا هنوز از سوی حکومت محلی کدام اقدام صورت نگرفته  و تنها یک هیات از ولسوالی دره صوف برای بررسی به محل واقعه رفته است».

در همین حال، محمد صدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان می‌گوید که این کوه در سال 1392 نیز لغزش کرده بود و به تازگی هشت روز پیش دوباره لغزش کرده که هیچ گونه خسارات مالی و جانی به مردم محل وارد نشده است.

آقای عزیز بی‌جا شدن نزدیک به 60 خانواده‌‌ را در نتیجه لغزش کوه رد کرده و می‌‌گوید که 200 خانواده در روستای«حسنی برج»زندگی دارد و اعضای هیچ خانواده‌ای در نتیجه‌ای لغزش کوه فراری و بی‌جا نشده اند.

سخنگوی والی سمنگان در مورد اقدامات حکومت محلی این ولایت گفت که ولسوال دره صوف برای بررسی بیشتر در ساحه رفته و تصاویری که از منطقه در اختیار ما قرار دارد، نشان می‌دهد که موضوع قابل نگرانی وجود ندارد.

قابل ذکر است که این همه کوه در غرب روستای حسنی برج ولسوالی دره صوف بالا قرار دارد و از چهل سال پیش به این سو در حال پیشروی به سمت شرق است.

لغزش کوه در ولایت بدخشان؛ 60 خانواده بی‌جا شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد