مجاهد-جهت-بررسی-صادقانه-بازرسان-به-افغانستان-سفر-نمایند

سخنگوی امارت اسلامی خواستار سفر بازرسان استرالیایی برای بررسی صادقانه اتهام جنایات جنگی سربازان این کشور به افغانستان شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا در مصاحبه‌ای با «اس بی اس» گفته که اگر نهاد بازپرس استرالیا جنایات جنگی را با صداقت بررسی می‌کند، در این صورت «امارت اسلامی به تحقیق کمک خواهد کرد». 

مجاهد گفته است که «اما؛ ما هنوز اعتماد نداریم».

سربازان استرالیایی متهم به دست‌کم ۳۹ مورد جنایت جنگی در افغانستان هستند که در گزارش ۲۰۲۰ بریتون شواهد معتبری از آن ارايه شده است.

از میان سربازانی که عضویت نیروهای ویژه استرالیا (SAS) را داشتند و در ماموریت‌های جداگانه در افغانستان دست به قتل غیرنظامیان زده بودند، تنها شواهدی از جنایت بن رابرتز اسمیت -کهنه سرباز استرالیایی- ارایه شده و دادگاه فدرال نیز او را مجرم معرفی کرده است.

مجاهد جنایات جنگی بن رابرتز اسمیت را که در افغانستان مرتکب شده «نمادین» خوانده و گفته که دفتر بازپرس ویژه (OSI) که مسوولیت تحقیق در مورد ۳۹ مورد اتهام جنایت جنگی در افغانستان را به عهده دارد و پلیس فدرال استرالیا (AFP) باید یافته‌های‌شان را با امارت اسلامی در میان بگذارند و «توضیح دهند که چه کسانی تحت بازجویی هستند».

او افزوده که «پس از توافق و آگاهی در مورد صداقت کار بازرسان استرالیا و آگاهی از اینکه چه کسانی به جنایت جنگی در افغانستان متهم شده‌اند. ادارات دولتی ما زمینه برای تحقیقات را تسهیل خواهد کرد».

ذبیح‌الله مجاهد با اشاره به ولایت ارزگان که نیروهای استرالیایی در آن مستقر بودند، گفته است: تیمی که غرامت می دهد می تواند مستقیماً به ولایت ارزگان برود و ما امنیت آنان را حفظ خواهیم کرد.

به تازگی ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا در نامه‌ای به وکیلان حقوقی گفته که در حال بررسی پیشنهاد پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان جنایات جنگی در افغانستان است.

وزیر دفاع استرالیا گفته که پرداخت غرامت با چالش‌هایی مواجه است.

 

 

مجاهد: جهت بررسی صادقانه بازرسان به افغانستان سفر نمایند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد