محاکم-دولتی-و-طالبان-هر-دو-به-فساد-گرایش-دارند

دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید که وجود فساد اداری در نظام قضایی دولت و محاکم غیررسمی از جمله فساد در محاکم طالبان، اعتماد مردم را نسبت به مراجع قضایی کاهش داده است.

به گزارش افغان نیوز: این نهاد برای دریافت پاسخ در مورد چگونگی فساد و اعتماد مردم نسبت به نظام دادگستری در افغانستان با ۸ هزار مرد و زن در ولایت‌های مختلف این کشور گفتگوی رو در رو کرده است.

این نهاد می‌گوید که اگر چه این نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ به اتمام رسیده بود اما به دلیل ارزیابی داده‌ها و به خاطر تایید دولت، انتشار نتیجه آن تا حالا به تأخیر افتاده بود.

این نظرسنجی به طور تجربی، درک مردم افغانستان از قوه قضاییه و رابطه فساد و اعتماد به دادگاه‌های ولایتی و دو گزینه دیگر یعنی عدالت غیر رسمی و دادگاه های طالبان را مورد ارزیابی قرار داده است.

این نهاد گفته است که گزارش اخیرش در هماهنگی با افراد حقوقی و همچنین شماری از سازمان‌های مرتبط دیگر از جمله با همکاری دادگاه عالی افغانستان ترتیب شده است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است افغان‌هایی که در مناطق خارج از کنترل طالبان زندگی می‌کنند در مجموع تا هنوز بیشتر به محاکم دولتی و غیر حکومتی مانند شوراهای محلی در مقایسه به محاکم طالبان باور دارند .

بر بیناد نظرسنجی این نهاد ۶۰ در صد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به محاکم طالبان اعتماد ندارند اما ۵۵ درصد به محاکم غیر رسمی باور دارند.

دیده‌بان شفافیت افغانستان یک نهاد غیردولتی وابسته به جامعه مدنی است که ازسال ۲۰۰۵ میلادی به این سو در افغانستان با هدف افزایش شفافیت فعالیت دارد.

محاکم دولتی و طالبان هر دو به فساد گرایش دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد