مراکز-صحی-پناهگاه-زنان-شده-است

دکتور احمد جان نعیم، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه گفته است که مراکز صحی نخستین نقطه ورود و مراجعه زنان و دخترانی است که مورد خشونت قرار میگیرند و به دنبال کمک هستند.

به گزارش افغان نیوز: وزارت صحت عامه روز یکشنبه( 19 – قوس) درکابل، از کمپاین 16 روزه جهانی محو خشونت علیه زنان به همکاری ریاست جندر این وزارت، تحت یک همایشی تجلیل به عمل آورده و دکتور احمد جان نعیم معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه در این همایش گفت:« مراکز صحی نخستین نقطه ورود و مراجعه زنان و دخترانی است که مورد خشونت قرار میگیرند و به دنبال کمک هستند».

آقای نعیم افزود، خشونت مبتنی بر جندر یک نقض حقوق بشر، یک چالش صحت عامه و مانع مشارکت مدنی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که سبب تضعیف صحت عمومی، ثبات اقتصادی و امنیت ملت ها نیز میگردد.

وی علاوه نمود، کارمندان صحی باید ظرفیت لازم را جهت ارایه خدمات صحی برای قربانیان خشونت مبتنی بر جندر به شیوه ای امن و موثر داشته باشند.

معین وزارت صحت عامه تاکید نمود، این وزارت مداخلۀ مناسب را که عبارت از ایجاد مرکز حمایوی خانواده (Family Protection Center) می باشد؛ به حیث مرکز خدماتی برای بازماندگان خشونت مبتی برجندر در 18 شفاخانه حوزه ای، ولایتی و ولسوالی  برای ارائه خدمات صحی، روانی، اجتماعی و رجعت دهی ایجاد نموده است.

وی خاطرنشان ساخت، این وزارت به منظور رسیده گی واقعات خشونت مبتنی برجندر، مجموعا 6500 کارمند صحی را در بخش های مشوره دهی روانی- اجتماعی، طرزالعمل های رسیدگی سکتور صحت به واقعات خشونت مبتنی برجندر، جمع آوری ارقام خشونت مبتنی برجندر و حدود 2900 کارمند صحی دیگر را در راستای پروتوکل تداوی خشونت مبتنی برجندر آموزش داده است.

در همین حال خانم نبیله مصلح معین وزارت امور زنان از همایش وزارت صحت عامه استقبال نموده و نقش این وزارت را در راستای عرضه خدمات مشاوره روانی و تداوی قربانیان خشونت علیه زنان مهم عنوان نمود.

قابل ذکر است که این وزارت در اعلامیه شان بیان داشته است که، سه سند همکاری در بخش های خشونت های منبی بر جندر، آموزش مشاوره های روانی و آموزش مدیر سیستم معلوماتی در جریان این مراسم پیشکش گردید.

همچنان در این اعلامیه آمده است که این وزارت از سال 2013 تا اکنون  به تعداد 17 هزار واقعات خشونت مبتنی برجندر را از طریق 18 مرکز حمایوی خانواده که در 15 ولایت ایجاد گردیده رسیدگی نموده است.

مراکز صحی پناهگاه زنان شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد