مسیر-غزنی-کابل-به-جاده-مرگ-شهرت-يافته-است

ایجاد ایست‌های بازرسی، گیروگان گیری و قتل مسافرین از سوی طالبان در مسیر غزنی-کابل باعث شده که این شاهراه در افکار عمومی به جاده مرگ شهرت یابد.

به گزار ش افغان نیوز: امان الله کامران عضو شورای ولایتی غزنی امروز شنبه( ۱۳، میزان ) طی یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت؛ " پیش از این امنیت این شاهراه در جریان روز و با حضور نیروهای امنیتی تامین بود و مردم می توانستند با خاطر رفت و آمد کنند. اما اخیرا مشکلات امنیتی این مسیر در مربوطات ولایت میدان وردک زیادتر شده است. بنابراین اگر حکومت مرکزی توجه جدی نکند مردم در این مسیر قتل عام خواهند شد."

وی بیان کرد؛ طالبان در ولسوالی های ده یک، گیرو، اندر، قیاق و شماری از روستا های ولسوالی خواجه عمری، قره باغ، گیلان و مقر این ولایت حاکمیت کامل دارند و در این اواخر شاهراه کابل – قندهار را بیشتر ناامن ساختند.

با این حال، گروه طالبان پس از چاشت روز گذشته ( ۱۲ میزان ) ۳۴ غیر نظامی را از روستای حاجی خواجه ی ولسوالی خواجه عمری ربودند.

این عضو شورای ولایتی  غزنی همچنان از شکننده بودن وضعیت امنیتی این ولایت ابراز نگرانی کرده می گوید که حکومت باید در قسمت باز پس گیری ولسوالی های غزنی طالبان اقدام کند، در غیر آن ممکن است این ولایت بار دیگر به سقوط مواجه شود.

در همین حال، عارف نوری سخنگوی والی غزنی می گوید که عملیات نیروهای امنیتی بخاطر سرکوب هراس افگنان در بخش های این ولایت جریان دارد و نیروهای تازه نفس در ولسوالی دره قیاق که لانه های تروریستی می باشد، اعزام شده اند.

آقای نوری افزود: "گروه طالبان در ولسوالی های اندر، گیرو،  گیلان، دره قیاق، مقر و قره باغ به صورت پراکنده از دور بالای بیز های امنیتی انداخت دارند اما نیروهای امنیتی تلاش دارند تا لانه های شان را از بین ببرند."

به این ترتیب مسیر غزنی – کابل در چند سال گذشته از وضعیت امنیتی نسبتا خوب برخوردار بود و نیروهای زیادی در نقاط مهم و حساس آن مسقتر بودند. اما از بهار سال جاری تعداد زیادی از پاسگاه های این مسیر برداشته شده و زمینه فعالیت برای افراد مربوط به گروه طالبان مهیا شده است.

گفتنی است که ولایت غزنی در جنوب افغانستان از ولایت های است که در یکی دو سال گذشته حضور جنگجویان طالب در آن گسترده شده و این گروه سال قبل برای چهار شبانه روز قسمت های زیادی این ولایت را به دست گرفتند و تلفات سنگینی را بر نیروهای امنیتی کشور وارد کردند.

مسیر غزنی-کابل به جاده مرگ شهرت يافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد