مقام-های-حکومتی-در-تلاش-خاموش-ساختن-اعتراضات-مدنی-هستند

شماری از فعالان مدنی می‌گویند؛ مقامات محلی در بعضی ولایات کشور میخواهند که صدای آزادی خواهی جامعه مدنی را خاموش کنند اما این فعالان با چنین فشارها ساکت نمیشود و صدای عدالت خواهی خود را در دورترین نقاط کشور بلند میکنند.

به گزارش افغان خبر؛ شماری از فعالان مدنی امروز ( پنج شنبه 25 قوس) در کنفرانس خبری مبارزه مدنی جرم نیست گفتند؛ فعالان مدنی در ولایت‌های خوست و پکتیا از سوی مقامات محلی شکنجه و در بعضی موارد زندانی شده اند که این عمل مقامات حکومتی خلاف قانون اساسی و قانون حقوق بشری است.

خانولی عادل یک تن از فعالان مدنی می‌گوید؛ "من از چند ماه به این سو علیه عنعنات ناپسند در ولایت های خوست و پکتیا ایستادگی کردم و مردم نیز با این عمل من راضی اند اما شماری از افراد زورمند نمیخواهند که عنعنات ناپسند و خلاف دین از این ولایت ها ریشه کن شود".

آقای عادل گفت؛ مقامات محلی ولایت خوست و پکتیا و افراد زورمند بخاطر منافع شخصی خود نمیخواهند که مبارزه مدنی برای محو عنعنات ناپسند در این ولایت ها صورت بگیرد. او گفت؛ مقامات حکومتی محلی از فعالان مدنی در ولایت خوست تعهد کتبی گرفته است که دیگر دست به مبارزات مدنی نزنند و اگر انان دوباره چنین اقدام کنند با خشونت مواجه میشوند.

این فعال مدنی بیان میکند؛ شهروندان کشور به اساس قانون اساسی میتوانند هر گونه اعتراض مدنی مسالمت آمیز را انجام دهند و حکومت مانع ان شده نمیتواند اما در ولایت های خوست و پکتیا این قانون عملاً نقض میشود و جامعه مدنی نمیتواند اعتراض مدنی کنند.

آقای عادل ابراز داشت؛ هر زمان که فعالان مدنی علیه زورمندان که مرتکب خشونت میشوند اقدام میکنند انان صدای این عدالت خواهی را خاموش میکنند.

از سوی دیگر وحیده ورودک گفت؛ حکومت باید به این مشکل رسیدگی کند و تا معلوم شود که چرا مقامات محلی دست به چنین اقدام میزنند. او افزود؛ امضاء گرفتن بخاطر که دیگر دست به اعتراض مدنی نزنند چه معنی دارد و این مشکل باید روشن شود.

خانم وردک بیان داشت؛ مردم خوست و پکتیا با محو عنعنات ناپسند حاکم در این ولایت ها مخالف نیستند.

بد دادن دختران و گرفتن طویانه گزاف از عنعنات حاکم در ولایت اکثر ولایت های کشور است که جوانان را به سوی گروه های مخالف کشور یا به مهاجرت وادار میکنند.

 

مقام های حکومتی در تلاش خاموش ساختن اعتراضات مدنی هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد