نبود-امکانات؛-زنان-حامله-و-نوزادان-پامیر-بدخشان-می‌میرند

پامیری‌ها به نسبت نداشتن شفاخانه‌معیاری و راه‌های سخت گذر و طولانی؛ بسیاری از زنان حامله و نوزادشان را در هنگام انتقال به مرکز این ولایت از دست می‌دهند.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از باشنده‌گان پامیر ولایت بدخشان از نبود خدمات آموزشی، صحی و نیازهای اولیه انسانی شکایت دارند و می‌گویند که هفت روز پای پیاده و یا با غژگاو به مرکز ولایت می آیند و بیماران‌شان را به شفاخانه می رسانند، در حال که زنان حامله قادر به این سفر طولانی نیستند و اکثراُ در حال زایمان جان خود و نوزادشان را از دست می‌دهند.

غلام حیدر نماینده‌ی پامیری‌ها از نبود خدمات صحی و آموزشی و نیازهای اولیه‌ی انسانی در پامیرات شکایت دارد و می‌گوید، زنان حامله پامیر قادر نیستند به شفاخانه‌های مرکز بیایند، بناُ اکثر زنان در وقت زایمان می‌میرند.
به گفته‌ی وی؛ مردم تمام احتیاجات خود را از مرکز و یا ولسوالی‌های نزدیک با قیمت گزاف خریداری می کنند؛ زیرا در پامیر نه از میوه جات خبری است و نه هم از کشت غله‌جات. 
مهری ماه نیز از جمله مادرانی است که دو فرزند خود را در وقت زایمان به نسبت دوری از شفاخانه و راه دشوار گذر و طولانی از دست داده است. وی روایت تلخ از زنده‌گی‌اش دارد و می‌گوید از تمام خدمات اولیه محرم بوده است.
به گفته‌ی پامیرها؛ ضمن حکومت فعلی(امارت طالبان) در حکومت‌های گذشته نیز به آنها چندان توجه‌ی صورت نگرفته است و حال از امارت اسلامی طالبان می خواهند که به مشکلات‌شان رسیده‌گی نماید.
با در نظرداشت این مشکلات، موسسه‌یی بین‌المللی «کندر برگ» مقیم بدخشان خدمات آسایشی را برای بیماران و افراد بی‌بضاعت پامیر فراهم ساخته و گروهی از مردان و زنان پامیر را در مهمان خانه‌های خود در شهر فیض آباد اسکان داده است.
عبدالودود ضیایی مسوول کندر برگ به خبرگزاری افغان نیوز گفت که این موسسه در چهار بخش فعالیت دارد از جمله: تحت پوشش قرار دادن کودکستان‌‌ها، ارایه‌ی خدمات درمانی به بیماران و کودکان سوی‌تغذی مبنای فعالیت این دفتر است.
وی اضافه کرد، تا حد توان به بیماران پامیری که از جمله محروم ترین قشر جامعه اند توجه جدی خواهند نمود.
پامیر ولسوالی واخان به نام بام دنیا شهرت دارد و یک منطقه‌ی سرد و غیر قابل کشت در سیصد کیلو متری شرق شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان قرار دارد و ۳‌هزار نفر قرغیز در پامیر خورد و کلان سکونت دارند.

نبود امکانات؛ زنان حامله و نوزادان پامیر بدخشان می‌میرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد