حکومت-طالبان-به-تعهدات-خود-در-زمینه-حق-آموزش-عمل-کند

سازمان «یونسکو» اعلام کرده که حکومت طالبان در افغانستان باید به تعهدات خود برای فراهم کردن زمینه آموزش بدون تبعیض عمل کند.

به گزارش افغان نیوز؛ در گزارش تازه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» روز چهارشنبه، هشتم قوس نشر شد، آمده است که با وجود پیش‌رفت‌ها در زمینه آموزش در افغانستان در دو دهه گذشته، نرخ سواد در این کشور در پایین‌ترین سطح در سطح منطقه و آسیایی باقی مانده است.

طبق گزارش این سازمان، سیستم آموزشی افغانستان علاوه بر آن، از تبعیض جنسیتی رنج می‌برد و حکومت این کشور باید در این زمینه اقدام کند.

افزون بر این، یونسکو در گزارش تازه خود زیر عنوان «حق آموزش؛ در افغانستان چه چیزی در خطر است؟» گفته است که چالش‌ها در مسیر آموزش این کشور فراوان است و دست‌کم نیمی از کودکان واجد شرایط در افغانستان در مکتب ثبت نام نکرده‌اند.

از سویی هم، این نهاد می‌افزاید که سطح نتایج یادگیری در میان دانش‌آموزان افغانستان در مکتب‌ها پایین است.

در همین حال، این نهاد تصریح کرده است که افغانستان برای حفظ سیستم آموزشی خود به‌شدت به کمک‌های خارجی وابسته است.

با این حال، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد تأکید می‌کند که حکومت افغانستان باید تعهدات این کشور در زمینه حق آموزش بدون تبعیض را رعایت کند و موانع را از راه پیش‌رفت به سوی توسعه پایدار در این زمینه بردارد.

«یونسکو» هم‌چنان گزارش داده است که افغانستان با محدودیت‌های بودجه‌ای دوام‌دار و کمبود شدید معلمان واجد شرایط مواجه است و از این رو سرمایه‌گذاری بیش‌تر در این زمینه لازم است و باید منابع آموزشی کافی برای دانش‌آموزان افغان اختصاص یابد.

این درحالی است که در پی تحولات اخیر و روی کار آمدن حکومت سرپرست طالبان، هزاران دانش‌آموز دختر دوره متوسطه و بالاتر از آن از رفتن به مکتب بازداشته شده‌اند.

حکومت طالبان به تعهدات خود در زمینه حق آموزش عمل کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد