نبود-بودجه-کافی-و-افزایش-جنگ-عامل-افزایش-قربانیان-ماین-در-افغانستان

ویس برمک، وزیر دولت در امور حوادث طبیعی می‌گوید؛ نبود بودجه کافی و افزایش جنگ در کشور عامل افزایش قربانیان ماین می‌باشد و حکومت باید توجه بیشتر به اداره ماین پاکی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، ویس برمک، وزیر دولت در امور حوادث طبیعی امروز (دو شنبه 21 حمل) در مراسم تجلیل از روز جهانی آگاهی دهی در مورد ماین در کابل گفت؛ در سال 1395 قربانی ماین در هر ماه به طوری اوسط 142 تن جان‌های خود را از دست داده یا معیوب شده اند.

آقای برمک گفت؛ در افغانستان 3600 کیلومتر مربع ساحات دارای ماین بود که در سال گذشته حدود 500 کیلومتر ان از موجودیت ماین پاک سازی شد اما به دلیل افزایش جنگ در 17 ولایت کشور حدود 400 کیلومتر مربع ماینجاسازی شده است.

این مقام مسئول از حکومت وحدت ملی خواست که به اداره ماین پاکی توجه ویژه نموده تا این نهاد بتواند ساحات بیشتری را از وجود ماین های به جا مانده از جنگ های چند دهه پاکسازی نماید.

برمک با بیان این که جامعه جهانی تا کنون در زمینه پاکسازی ماین به این اداره کمک نموده ، اما وی خواستار کمک های بیشتر نهاد های تمویل کننده جهانی برای اداره ماین پاکی افغانستان شد.

وزیر دولت در امور حوادث طبیعی تاکید کرد؛  در حال حاضر نیاز  بیشتر به همکاری نهادهای داخلی و خارجی برای محو کامل ماین و مواد منفجر ناشده، است.

برمک گفت : برنامه‌ی استراتژیک ماین پاکی روی دست گرفته شده او از ادامه ماین روبی تا سال ۲۰۲۰ در افغانستان خبر داد.

همچنان نصیر احمد اندیشه، معین وزارت امور خارجه کشور در این مراسم گفت مردم افغانستان تاهنوز از بزرگترین قربانیان ماین و موادهای منفجره محسوب می‌شوند.

او گفت در سال‌های ۲۰۰۰ موضوع ماین و ماین پاکی همراه با پلان‌های دراز مدت مورد توجه جامعه جهانی قرار داشت اما در این اواخر دیده می‌شود که ماین پاکی دیگر در اولویت کاری حکومت و همکاران بین‌الملل قرار ندارد.

آقای اندیشه افزود؛ در سال ۲۰۰۶ موضوع ماین‌های کنار جاده مورد توجه قرار گرفت و تدابیر تخنیکی برای مقابله با آن روی دست گرفته شد.

معین وزارت امور خارجه کشور نیز از کشورهای کمک کننده خواست که پاکسازی ماین را در اولویت برنامه‌های شان قرار دهند.

در این نشست معاون نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان گفت ما آنچه را در توان داریم برای اجرای ماین روبی در این کشور انجام می‌دهیم.

معاون نمایند سازمان ملل گفت کشورهای کمک کننده مصمم هستند که همکاری شان را برای ماین روبی در افغانستان ادامه دهند.

نبود بودجه کافی و افزایش جنگ عامل افزایش قربانیان ماین در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد