نگرانی-از-شرایط-سخت-و-احتمال-قطع-کمک‌ها-به-افغانستان

وزیران خارجه و مالیه کشور می‌گویند که جامعه جهانی حمایت و کمک‌هایش را به حفظ جمهوریت و ارزش‌های آن مشروط کرده و از هر نوع صلح حمایت نمی‌کند. بنابراین، در صورت عدم برآورده شدن شرایط، قطع کمک‌ها دور از تصور نیست.

به گزارش افغان نیوز: محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه و عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه کشور امروز دوشنبه(24، قوس) در نشست عمومی مجلس نماینده‌گان، گزارش نشست ژنو را ارائه کردند.

آقای اتمر گفت: شرایطی که از سوی جامعه جهانی برای ادامه کمک‌های مالی و حمایت‌های سیاسی به افغانستان وضع شده است، خواست مردم بوده و خلاف منافع ملی نیست.

وی افزود که جامعه جهانی مبارزه مردم افغانستان با تروریسم را به رسمیت شناخته و آن را در راستای اهداف مشترک منطقه و جهان می‌داند.

به گفته او، همکاری جهان با افغانستان مشروط و منوط به یک رشته شرایط است و بدون اجرای آن، حمایت‌های سیاسی و کمک‌های مالی و اقتصادی تعهدشده به افغانستان، صورت نخواهد گرفت.

وزیر امور خارجه این شرایط را به دو دسته تقسیم کرد؛ بخشی از این شرایط متعلق به صلح و بخش دیگر آن مربوط به «حکومت‌داری مسوولانه و خوب» است. همچنان کمک‌های آینده به افغانستان نیز مشروط بر این است که صلح سبب حفاظت و تقویت نظام جمهوری شود.

او گفت: « دنیا در رابطه به صلح واضح گفته که ماصلح می‌خواهیم و کمک‌های آینده مربوط به این است؛ شما کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟ صلح با جمهوری اسلامی یا صلح بدون حقوق بشر، حقوق زن و حاکمیت قانون.» بنابراین، اگر صلح بدون حاکمیت قانون، حقوق بشر و حقوق زن انتخاب شود، جهان به افغانستان کمک نخواهد کرد.

اتمر هم‌چنان گفت: در پیام‌ها و اعلامیه نشست ژنو نیز تأکید شده است که حکومت‌داری در افغانستان باید بر مشارکت ملی، وحدت ملی و مردم‌سالاری استوار باشد.

آقای اتمر از رعایت و نهادینه شدن حقوق بشر، حقوق زن و حقوق همه شهروندان، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد در تمامی سطوح و حمایت از حقوق و آزادهای مدنی مردم به عنوان سایر شرط‌های جامعه جهانی برای افغانستان یاد کرد.

در همین حال، عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه نیز گفت که صلح‌سازی، دولت‌سازی و بازارسازی از محورهای نشست ژنو بود.

وی افزود که جامعه جهانی ۱۳٫۴ میلیارد دالر به افغانستان کمک تعهد کرده است. این تعهدات مشروط است و ما از آن استقبال می‌کنیم؛ زیرا دولت و جامعه جهانی باید در برابر یک دیگر پاسخ‌گو باشد.

ارغندیوال گفت: کمک‌هایی که برای سال ۲۰۲۱ اختصاص داده شده، نهایی است، اما در پایان همین سال باید معیارهای جامعه جهانی از سوی افغانستان تکمیل شود.

به گفته او، اگر این میعارها و شرایط برآورده شود، احتمال افزایش کمک‌ها وجود دارد. در غیر آن، احتمال کاهش و قطع کمک‌ها نیز دور از تصور نیست.

این درحالی است که نشست ژنو در سوم و چهارم ماه قوس برگزار شد و جامعه جهانی برای چهار سال آینده کمک بیش از ۱۳ میلیارد دالری را به افغانستان به صورت مشروط تعهد کرد.

نگرانی از شرایط سخت و احتمال قطع کمک‌ها به افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد