نگرانی-از-قاچاق-و-واردات-ادویه-بی‌کیفت-به-افغانستان

مسوولان وزارت صحت عامه و اتحادیه فارمسستان افغانستان می‌گویند که در کنار قاچاق دواهای بی‌کیفیت، سالانه به ارزش ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دالر دوا از کشورهای بیرونی وارد کشور می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: احمد جواد عثمانی، نامزد وزیر صحت عامه، امروز( شنبه، 5 میزان) در مراسم گرامی داشت از روزجهانی فارمسست که از سوی اتحادیه سراسری فارمسستان کشور بزگزار شده بود، گفت که قمیت دوا بلند؛ اما کیفت آن پایین است. از سوی هم، مراکز صحی و شفاخانه‌های کشور با کمبود دوا دست و پنجه نرم می‌کنند.

آقای عثمانی گفت که سالانه به ارزش 400 تا 600 میلون دالر دوا از کشورهای بیرونی وارد افغانستان می‌شود و این پول هنگفتی است که از سرمایه دولت و مردم افغانستان به بیرون از کشور انتقال می‌یاد.

نامزد وزیر صحت عامه، وارد شدن دواهای بدون کیفت را به کشور به گونه قاچاقی از دیگر مشکلات نظام صحی خواند و تاکید کرد که باید هرچه زودتر جلو وارد شدن دواهای غیر قانونی به کشور گرفته شود.

در همین حال، آقا محمد ژکفر، رییس اتحادیه سراسری فارمسستان افغانستان و رییس دانشکده فارمسی دانشگاه کابل گفت؛ 50 سال است که جواز دواخانه به افراد غیر مسلکی توزیع  و دوا به شکل تجارتی در دواخانه‌ها فروخته می‌شود. درحالی‌که دواخانه جز خدمات و نظام صحی است و باید اشخاص فارمسست و مسلکی در آنجا حضور داشته باشند.

او افزود؛ قانون جدید «ادویه» که نهادهای ذی‌ربط نزدیک به هشت سال روی آن کار کرده اند، جواز و امتیاز دواخانه را تنها به شخص فارمسست و معاون فارمسست در نظر گرفته است که این قانون از کمیته قوانین ریاست جمهوری طی مراحل و به وزارت عدلیه فرستاده شده است.

آقای ژکفر بیان کرد که اتحادیه فارمسستان، تصدی فارمسی و دانشکده فارمسی دانشگاه کابل از ریاست جمهوری می‌خواهند که قانون را هرچه زودتر تایید و جهت تصویب به مجلس نمایندگان بفرسستد.

به باور رییس اتحادیه فارمسستان؛ با تصویب این قانون جلو بی‌نظمی‌ها در نظام صحی و خدمات دوایی گرفته و فارمسستان به دواخانه‌ها حضور می‌یابند که این امر یک دست‌آورد بزرگ برای نظام صحی و خانواده فارمسی افغانستان است.

او افزود که دانشکده فارمسی دانشگاه کابل به حیث دانشکده مادر تلاش دارد تا مواد آموزشی تازه را مطابق نیاز بازار کار تهیه و دانش آموختگان مسلکی و متخصص را تقدیم خانواده و نظام صحت افغانستان نماید.

غلام سعید راشد، رییس اداره ملی تنظیم ادویه و محصولات صحی نیز گفت که در سراسر کشور نزدیک به 14 هزار دواخانه وجود دارد و از سال 1392 تا کنون طی مراحل توزیع جواز دواخانه به دلیل حضور افراد غیر مسلکی در دواخانه‌ها بر اساس فیصله شورای وزیران مسدود شده است.

به گفته آقای راشد، نزدیک به 8 هزار فارمسست مسلکی از دانشکده فارمسی دانشگاه کابل و دانشگاه‌های خصوصی تا سال 1397 فارغ شده اند.

آقای راشد در مورد بی‌کیفت بودن دواهای وارداتی گفت: «هرچند  وارد شدن دواهای غیر قانونی و قاچاقی را در کشور رد نمی‌کنیم؛ اما دواهای قاچاق شده هم از کیفت لازم برخورد است». او تاکید کرد که تمامی دواهای که از بیرون کشور وارد افغانستان می‌شود، در گمرکات بررسی شده و اجازه وارد شدن به کشور داده نمی‌شود.

رییس اداره ملی تنظیم ادویه و محصولات صحی گفت که 45 کمپی تولید دوا هم اکنون در داخل افغانستان فعالیت دارند؛ اما سطح تولیدات آنها بسنده نیازهای دوایی کشور نیست و بیشتر دواها از بیرون افغانستان وارد می‌گردد.

آقای راشد در مورد فروش دواها به گونه غیرقانونی و آنلاین گفت: «در قسمت دواهای که به گونه آنلاین به فروش می‌رسد به وزارت مخابرات چندین بار گفتگو صورت گرفته که چنین فروشگاه اجازه فعالیت داده نشود. تاکنون در دو مورد صاحبان فرشگاه‌های آنلاین بازداشت و به پنچه قانون سپرده شده اند».

این در حالی است که همه ساله در بیست و پنجم سپتامبر از روز جهانی فارمسست تجلیل می‌شود و امسال نیز از روزجهانی فارمسست زیر شعار« تحول در صحت جهانی» در افغانستان و سایر کشورهای جهان گرامی داشت به عمل آمد.

برات علی بهکام

نگرانی از قاچاق و واردات ادویه بی‌کیفت به افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد