نیرو‌های-امنیتی-ایران-و-ترکیه-بر-پناهجویان-افغان-شلیک-می‌کنند

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که نیروهای امنیتی ایران و ترکیه شهروندان افغان را که تلاش می‌کنند از مرزها عبور کنند، با شلیک‌های غیرقانونی عقب می‌رانند.

به گزارش افغان نیوز؛ عفو بین‌الملل امروز( چهارشنبه، ۹ سنبله) با نشر خبرنامه‌ای گفته است: «کسانی که موفق به ورود به ایران یا ترکیه می‌شوند، به‌طور معمول خودسرانه بازداشت می‌شوند و قبل از بازگرداندن غیرقانونی و اجباری، تحت شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار می‌گیرند».

در خبرنامه آمده است که شماری از محققان عفو بین‌الملل در ماه مارچ سال جاری به افغانستان سفر کرده و با ۷۴ تن از رد مرز شده‌های ایران و ترکیه در شهرهای هرات و اسلام‌قلعه مصاحبه کرده‌اند.

از این میان ۴۸ تن از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که هنگام تلاش برای عبور از مرزها هدف شلیک مرزبان‌ها قرارگرفته‌اند.

به گفته عفو بین‌الملل، مستندسازی آن‌ها آشکار ساخته است که نیروهای امنیتی ایران به‌طور غیرقانونی و با شلیک مکرر بالای موتر‌های حامل مهاجران، شهروندان افغانستان را به قتل رسانده یا زخمی کرده‌اند.

طبق خبرنامه یکی از پژوهشگران عفو بین‌الملل گفته است: «مرزبانان ترکیه با شلیک‌های غیرقانونی هوایی و در برخی موارد مستقیم به شهروندان افغانستان، خواسته‌اند، آن‌ها را عقب برانند».

خبرنامه افزوده است که خطرات تنها به مرزها ختم نمی‌شود چون؛ بسیاری از کسانی که با آن‌ها صحبت شده، از شکنجه و بدرفتاری در زندان‌های ایران و ترکیه نیز یاد کرده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید: با ۳۵ تن که قصد عبور از ترکیه را داشته‌اند، مصاحبه کرده و از این میان ۲۳ تن آن‌ها گفته‌اند که مورد حمله قرار گرفته‌اند.

پیشتر سرپرست سفارت افغانستان در ایران گفته بود که بیشتر از یک میلیون نفر از افغانستان در ایران مهاجرت کرده‌اند.

این در حالی است که ترکیه در چند هفته گذشته صدها مهاجر افغان را از ترکیه اخراج و به کابل انتقال داده است.

 

نیرو‌های امنیتی ایران و ترکیه بر پناهجویان افغان شلیک می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد