هشدار-اداره-محیط-زیست-تغییر-اقلیم-آینده-افغانستان-را-تهدید-می‌کند

رییس عمومی اداره ملی حفاظت محیط زیست می‌گوید که افغانستان به شدت در معرض خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارد و جز آسیب پذیر ترین کشورهای جهان است.

به گزارش افغان نیوز: شاه زمان میوندی، رییس عمومی اداره ملی حفاظت محیط زیست امروز( دوشنه، 29 میزان) در مراسمی به مناسبت هفته جهانی تغییر اقلیم گفت که افغانستان نقش اندک در تغییرات اقلیمی دارد و در مقابل آن آسیب پذیر ترین کشور جهان است.

آقای میوندی گفت که افغانستان در نتیجه تغییرات اقلیمی دو سال گذشته را در خشک سالی شدید سپری کرد و دو میلیون نفر از آن متضرر شد. او می‌گوید، IPCC که نهاد حکومتی و سیانسی است 5 سال اخیر را گرم ترین سال در مقاسیه به 193 سال گذشته به ثبت رسانده است.

رییس عمومی اداره ملی حفاظت محیط زیست، علت تغییر اقلیم را گازات گل خانه‌ای به ویژه کاربن دای اکساید دانسته و گفت که کشورهای توسعه یافته بخشی عظیمی گازات گل خانه‌ای را انتشار می دهند ونقش عمده‌ای در تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا دارد. او تاکید کرد که نقش افغانستان در انتشار گازات گل خانه‌ای در جهان 0.08 درصد است.

به گفته آقای میوندی؛ حساسیت جامعه افغانستان به تغییرات اقلیمی بسیار بلند است و کمترین تغییرات اقلیمی سخت ترین آسیب‌ها را به مردم افغانستان وارد می کند«چون کشور ما یک کشور زراعتی است».

میوندی می‌گوید که توانایی سازگاری افغانستان با تغییرات اقلیمی با توجه به ظرفیت و تکنالوژی دست داشته ما بسیار پایین است و در صدر فهرست آسیب پذیر ترین کشورهای جهان قرار دارد.

آقای میوندی گفت: «کشورهای توسعه یافته وعده کرده است که پس از سال 2020  برای کشورهای آسیب پذیر از جمله افغانستان 100 میلیون دالر کمک می‌کند وعده افغانستان برای جهان این است که گازات گل خانه‌ی را از سال 2030 به بعد 13.6 درصد در مقابل کمک  17.4 میلیارد دالری از صندوق سبز تغییرات اقلیم، کاهش دهد».

از سوی هم نجیب آقا فهیم، وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث گفت که در نتیجه خشک سالی و تغییرات اقلیمی در دو سال گذشته 400 هزار نفر بی‌جا شده و تمامی آن اساس معیشت زندگی خود را از دست داده و زندگی ‌چادرنیشنی را آغاز کرده اند. او گفت: «ما امسال سردی هوا و برف باری پیش از وقت را در چند روز گذشته تجربه کردیم که این هم یکی از جلوه‌های تغییرات اقلیمی است».

فهیم با بیان اینکه کشورهای فقیر و توسعه نیافته از جمله افغانستان بیشترین آسیب‌ها را از تغییرات اقلیمی می‌بیند، گفت که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها در ماه های نخست امسال که یکی از پیامدهای تغییرات اقلیمی است 150 هزار نفر در کشور بی‌جا شده اند.

داکتر اسدالله اسدی، رییس دانشگاه تعلیم و تربیه شهید بربانی نیز گفت گه  قرن اخیر یک از نا خلف ترین فرزندان طبعیت و محیط زیست است و هرچه به گذشته برگردیم به فرزند خلف طبعیت می رسیم. آقای اسدی گفت: « ما چهار کریدت محیط زیست را به عنوان مضمون اساسی در دانشگاه اجباری کردیم، تا دانشجویان با اخلاق محیط زیستی و عوامل تخیریب محیط زیست آشنا شوند».

نبیله مصلح، معین وزارت امور زنان گفت که زنان افغانستان در کنار سایر خشونت‌ها، سخت ترین آسیب را از تغییرات اقلیم می بیند و در کل 70 درصد زنان جهان در فقر زندگی دارند. او تاکید کرد که اگر درجه حرارت و گرمی هوا کنترل نشود زارعت افغانستان به شدت آسیب می‌بیند.

با این حال ایجاد کارخانه‌های بزرگ صعنتی، افزایش جمعیت و گرمی حرارت از جمله عوامل عمده تغییرات اقلیم به شمار می‌رود که در آن بیشترین آسیب‌ها را کشورهای فقیر و توسعه نیافته می‌بیند.

هشدار اداره محیط زیست: تغییر اقلیم آینده افغانستان را تهدید می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد