پایان-درگیری؛-«سوءتفاهم-مرزی»-میان-طالبان-و-ایران

منابع از پایان درگیری میان طالبان و نظامیان ایران در منطقه مرزی ولایت نیمروز خبر داده و عامل آن را «سوءتفاهم مرزی» خوانده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری تسنیم در این مورد نوشته‌است: طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و «اشرار کشیده می‌شود؛ دیروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.»

طبق این گزارش، پس از این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

به نوشته تسنیم، هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.

یک مقام مطلع در گفتگو با تسنیم تاکید کرده که گزارش‌ها مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است.

ادعا شده بود که نیروهای طالبان به داخل خاک ایرانی پیشروی کرده‌اند. همچنین برعکس گفته می‌شد که نیروهای طالبان پاسگاه‌های نظامیان ایرانی که در داخل خاک افغانستان ساخته شده بودند، تصرف کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره درگیری امروز گفته‌است: «عصر دیروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت و پایان یافته است.»

خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران است، در این مورد نوشته‌است که تعدادی از افراد مسلح در ولایت نیمروز در حوالی مرز روستای شغالک ولسوالی هیرمند، اقدام به تیراندازی به سوی کشاورزان ایرانی کردند.

فارس نوشته‌است که مرزبانان ایران نیز بلافاصله در پاسخ به این تیراندازی‌ها، به سمت افراد مسلح تیراندازی کردند که این تقابل، برای دقایقی نیز با سلاح نیمه‌سنگین ادامه یافت که این درگیری کوتاه، هیچ تلفاتی در بر نداشت و هم‌اکنون آرامش در منطقه حکم‌فرماست و درگیری بطور کامل پایان یافته است.

این خبرگزاری درگیری دیروز را «تجاوز مرزی» خوانده و نوشته که این درگیری در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروه «اشرار و قاچاقچیان» مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند.

فارس در آخر آورده‌است که ایران پیش از این در مذاکرات با مقامات طالبان، برای آموزش نیروهای نظامی و مرزبانان افغانستان اعلام آمادگی کرده بود.

پایان درگیری؛ «سوءتفاهم مرزی» میان طالبان و ایران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد