پناهجویان-افغان-به-حمایت‌های-بیشتر-نیاز-دارند

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است؛ افراد در معرض خطر که افغانستان را ترک کرده اند، به حمایت‌های بیشتر بین‌المللی نیازمند هستند.

به گزارش افغان نیوز؛ دیدبان حقوق بشر امروز( پنج‌شنبه، 29 میزان) در مقاله‌ای زیر عنوان« واکنش‌های سیاسی برای حمایت از افغانی که از افغانستان تحت کنترل طالبان فرار کرده‌اند» گفته است که سازمان‌ ملل متحد و دولت‌ها باید کمک‌های شان به این افراد را افزایش دهند.

دیدبان حقوق بشر در این مقاله‌اش ازمان ملل متحد و کشورهای میزبان پناهجویان افغانستان خواسته شده است که بر افزایش اسکان مجدد پناهند‌گان و ایجاد مسیرهای بهتر و راه‌حل‌های امن و بادوام برای افغان‌هایی که نیاز به حمایت دارند، تمرکز کنند.

دیدبان حقوق بشر تاکید  کرده که دولت‌ها باید سه ماه پس از ورود پناهجویان اطمینان دهد که تمامی کودکان دختر و پسر به آموزش باکیفیت و فراگیر بدون تبعیض دسترسی دارند.

بیل فرلیک، مدیر حقوق پناهندگان  و مهاجران در دیدبان حقوق بشر گفته است: «شهروندان افغانستان دلایل زیادی برای فرار و ترس دارند، اکنون در دست دولت‌های سراسر جهان است که به آن‌ها امیدواری بدهند».

فرلیک تصریح کرده است که پاسخ‌گویی موثر و بشردوستاته به این بحران، مستلزم سیاست‌های پناهندگی و مهاجرت است که باید سخاوت‌مندانه و با احترام به حقوق و فرهنگ انجام شود.

دیدبان حقوق بشر گفته است که بسیاری از پناهند‌گان در گفتگو با این نهاد گفته‌اند که طالبان هنگام تلاش برای خروج از کشور، آنان را مورد آزار، ضرب و شتم و اخاذی قرار داده‌اند.

در مقاله این سازمان از دولت‌ها خواسته شده است که باید از هرگونه نفوذ بر مقام‌های طالبان استفاده کنند تا به شهروندان افغانستان اجازه دهند از حقوق اولیه انسانی خود برای خروج از کشور بهره مند شوند.

دیدبان حقوق بشر افزوده که افغان‌هایی که به دنبال خروج از کشور هستند، اکنون گزینه‌های کم‌تری برای خروج از کشور دارند؛ زیرا پاکستان پروازهای شرکت هواپیمایی ملی خود بین کابل و اسلام آباد را لغو کرده است.

این در حالی است که با تسلط طالبان شماری زیادی از شهروندان افغانستان به دلیل فقر و افزایش بیکاری راهی مهاجرت شده‌اند. بیشتر این شهروندان از راه‌های غیر قانونی مرزهای ایران و پاکستان رهسپار مهاجرت شده اند.

همزمان با افزایش مهاجرت، صندوق بین‌المللی پول نیز دو روز پیش از بیشتر شدن مهاجر افغان‌ها به دلیل فقر و بیکاری هشدار داده بود.

پناهجویان افغان به حمایت‌های بیشتر نیاز دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد