پنج-ولسوالی-غزنی-توسط-مخالفان-مسلح-اداره-می-شود

از مجموع ۱۹ واحد اداری ولایت غزنی پنج ولسوالی آن به صورت کامل در دست مخالفان مسلح قرار دارد و ۱۰ ولسوالی دیگر آن به صورت نسبی در کنترل نیروهای دولتی و مخالفان مسلح است.

به گزارش افغان نیوز: ولایت غزنی به 19 واحد اداری که شامل مرکز و 18 ولسوالی میباشد تقسیم شده، این ولایت به لحاظ ترانزیتی و تجارتی اهمیت بسزایی دارد که همین امر توجه مخالفین مسلح را به این ولایت جلب کرده و وجود مخالفین در این ولایت سبب شده تا مردم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند.

از 18 ولسوالی غزنی 10 ولسوالی آن از امنیت آنچنانی برخوردار نیست و 5 ولسوالی آن (اجرستان، ناوه، خوگیانی، زنخان و رشیدان) ازمرکز این ولایت اداره میشوند و ساختمان های اداری این ولسوالی ها به دلیل نبود امنیت  به بیرون از محدوده ولسوالی شان، در حومه ی شهر منتقل شده است.

گلاب الدین، باشنده ولسوالی خوگیانی به خبرنگار افغان نیوز گفت:" نبود واحد های اداری در این ولسوالی  یک مشکل بزرگ و اساسی است، او میگوید ما در ولسوالی مان از خدمات صحی، تعلیمی، اداری و قضایی محرومیم و برای حل مشکلات مان مجبور هستیم تا خطرات مسیر راه را متقبل شده به مرکز ولایت سفر کنیم یا هم برای حل مشکلات قضایی مان به طالبان مراجعه نماییم.

اما عبدالکریم متین، والی غزنی میگوید:" 5 ولسوالی غزنی از چند سال بدینسو به دلیل مشکلات امنیتی از موقعیت اصلی شان بیرون و در محدوده مرکز غزنی منتقل شده است.

متین افزود:" حکومت محلی آماده ارائه خدمات برای تمامی مردم ولایت غزنی است، در صورتی که مردم خواهان امنیت و خدمات باشند، با مخالفین همکاری ننمایند حکومت میتواند برای شان خدمات ارائه نماید اما اگر مردم با مخالفان مسلح همکار شوند، در این صورت مسولیت تمام مشکلاتی که دارند بدوش خودشان خواهد بود".

والی غزنی دلیل نبود خدمات و امکانات در بعضی از ولسوالی های این ولایت را همکاری مردم با مخالفین عنوان نموده و برای مردم خاطر نشان ساخت که اگر از حکومت خدمات و امکانات میخواهند باید از حمایت مخالفین دست بردارند و با نظام همکاری نمایند.

او همچنان اظهار داشت که طالبان و مخالفین برای مردم هیچ نوع خدمات وامکانات فراهم نمیتواند ولی اهالی بعضی از مناظق و ولسوالی ها با مخالفین همکاری و به آنها مکان، غذا و مالیات میدهند.

حسن رضا یوسفی، وکیل شورا ولایتی غزنی گفت:" در اکثر ولسوالی های ولایت غزنی دولت حاکمیت آنچنانی ندارد که 5 ولسوالی{اجرستان، ناوه، خوگیانی، رشیدان و زنخان} ابه صورت کامل در اختیار مخالفان مسلح قرار دارند و نیروهای دولتی در ولسوالی های واعظ، اندر و گیلان تنها در اطراف ساختمان ولسوالی قعالیت دارند".

یوسفی میگوید:" در ولسوالی هایی که طالبان حاکمیت دارند مردم با مشکلات چون نبود مکاتب و اساتید، امکانات صحی، امنیت، ادارات قضایی و... روبرو اند و در مواردی هم  برای رفع مشکلات شان مجبور اند تا به طالبان رجوع نمایند و طالبان به آنان اجازه مراجعه به حکومت را نمیدهد".

یوسفی دلیل تمام این مشکلات در غزنی را عدم تشکیلات کافی در ادارات دولتی و امنیتی، نبود شخصیت های توانمند در رهبری ادرات و ساختار تشکیلاتی این ولایت عنوان مینماید.

بخت محمد، باشنده ولسوالی اندرمیگوید: ما مشکلات فراوانی چون{ نبود امنیت کامل، نبود اساتید مسلکی در مکاتب، عدم کلینیک های صحی، نبود مسیر امن اصلاتی و...} داریم که مجبوریم بخاطر رفع مشکلات مان به مرکز سفر نماییم.

او میگوید:  از وجود مخالفین در مناطق مان به تنگ آمدیم، فرزندان ما نمیتوانند به مکتب بروند، آزادانه نمیتوانیم گشت و گذار نماییم، بخاطر رفع مشکلات مان ناچار به طالبان مراجعه نماییم  و سالانه مجبور به پرداخت مالیات سنگینی به مخالفین هستیم.

او میگوید ما حامی دولت هستیم و از دولت نیز خاستار رسیدگی به مشکلات مان هستیم و امیدواریم که دولت نیز توجه جدی به این مسایل داشته باشد.

غزنی ولایتیست که مردم آن از نبود امنیت سرتاسری و وجود نیروهای مخالف مسلح دولت، نبود امکانات شهری، خدمات صحی و تعلیمی در مرکز و ولسوالی های این ولایت رنج میبرند، با این وجود همه ساله چندین عملیات پاکسازی نیز در این ولایت براه انداخته می شود ولی با آن هم وجود مخالفین در این ولایت چشمگیر و بیش از انتظار است.

پنج ولسوالی غزنی توسط مخالفان مسلح اداره می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد