کابل-با-بحران-کم-آبی-مواجه-شده-است

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب می‌گوید: حد معیار استفاده از آب زیر زمینی ۴۰ درصد است اما باشندگان کابل ۱۲۰ درصد از آب زیر زمینی استفاده میکنند، اگر جلو این کار گرفته نشود، کابل تا ۵ سال دیگر با کمبود آب و خطر زیست محیطی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب مروز (دو شنبه سه میزان) در برنامه "بررسی وضعیت کمی وکیفی آب آشامیدنی و معیشتی شهر کابل" گفت: شهر کابل ظرفیت دو میلیون نفر را دارد اما در حال حاضر بیش از 6 میلیون نفر در این شهر زندگی میکنند که نیاز به تمام تسحیلات از جمله آب آشامیدنی دارد.

آقای عثمانی گفت: حفر هزاران چاه عمیق در اکثر نقاط کابل بدون در نظر داشت مسائل تخنیکی و شناخت از چگونگی طبقات آبداری و عدم رعایت بیلانس آبی برای مقاصد آب آشامیدنی و رهایشی مسکونی از قبیل حمام‌ها حوض‌ها، آببازی، موتر شویی‌ها و سایر مقاصد استفاده بیش از حد کرده اند.

او افزود: حفاری چاه های عمیق خودسر بدون در نظرداشت مواد قانون آب و مقرره‌ها به یک چالش جدی تبدیل شده است و اگر جلو استفاده بی رویه از آب زیر زمینی گرفته نشود کابل در آینده نزدیک به بحران آب مواجه میشود که جبران ان غیر قابل امکان خواهد بود.

وزیر انرژی و آب بیان داشت: بلانس آب در شهر کابل رعایت نمیشود و حد معیار جهانی استفاده از آب زیر زمینی 40 درصد است اما باشندگان کابل 120 درصد از آب زیر زمینی استفاده میکند که اگر این روند ادامه پیدا کند کابل تا پنج سال دیگر با کمبود جدی آب آشامیدنی و خطر محیط زیستی مواجه میشود.

آقای عثمانی گفت: برای حل مشکلات آب در شهر کابل، وزارت انرژی و آب چندین پروژه را روی دست گرفته است که از جمله  بند شاه و عروس و بند شاه و توت می باشد.

از سوی دیگر انجینیر حمیدالله یلانی رئیس عمومی شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون شهری افغانستان گفت: سالانه در کابل 30 میلین متر مکعب آب از زیر زمین استخراج میشود و مقدار آب که دوباره به زمین جذب میشود کم است و این نگرانی جدی را ایجاد کرده است. یلانی افزوده باید یک ماستر پلان آبی تهیه شود که چطور از منابع آب استفاده شود.

آقای یلانی تاکید کرد: 50 درصد آب استخراجی برای مقاصد آشامیدنی استفاده میشود و 50 درصد آب برای مقاصد غیر قانونی استفاده میشود که باید جلو ان گرفته شود.

به گفته یلانی شرکت آب رسانی به 55 هزار خانواده  در شهر کابل آب رسانی میکند که با توجه به جمعیت 6 میلیونی کابل کم است.

در همین حال غلام محمد ملکیار، معین اداره محیط زیست گفت: بیشتر از 70 درصد شهرهای افغانستان غیر معیاری ساخته شده اند و آب رسانی در این مکان‌های غیر ممکن است و مردم این نواحی مجبور اند که اقدام به حفر چاه‌های عمیق آب کنند.

ملکیار تاکید کرد: حفر چاه‌های آب به شکل خود سر یک تحدید جدی برای محیط زیست شهرها افغانستان و مخصوصاً شهر کابل است که اگر جلوی حفر چاه‌های آب به شکل خودسر گرفته نشود، کابل با کمبود آب و خطر محیط زیستی مواجه میشود. او افزوده: استفاده آب زیر زمینی یک ولایت تاثیر مستقیم بالای خشک شدن آب زیر زمینی یک ولایت دیگر دارد که اداره محیط زیست نگرانی خود را به ارگانهای مختلف دولتی ابراز داشته است.

اما در حال حاضر بلند منزل‌های و موتر شویی ها و دیگر مراکز تجاری برای اینکه آب مورد ضرورت شان ارزان تمام شود اقدام به حفر چاه‌های آب می‌کنند که این اقدام انها خلاف قانون و نگرانی جدی را ایجاد کرده اند که اگر جلو این اقدام انان گرفته نشود، کابل با بحران آب مواجه میشود و تا پنج سال دیگر این احتمال وجود دارد که زمین کابل نشست کند.

 

 

 

 

کابل با بحران کم آبی مواجه شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد