کشت-مواد-مخدر،-چالش-دیگری-برای-شهروندان

مسوولان وزارت زراعت می گویند؛ در کنار جنگ و ناامنی در کشور، کشت مواد مخدر و نبود بدیل بهتر برای جلوگیری از آن، موانع دیگری بوده که سد راه پیشرفت در جامعه شده است.

به گزارش افغان نیوز: نصیر احمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، روز سه شنبه(12، سرطان) در نمایشگاه کشت بدیل مواد مخدر گفت که در کنار مشکلات جنگ و ناامنی در کشور، کشت و تولید مواد مخدر و تغییر اقلیم نیز از جمله موانعی بوده که سد راه پیشرفت شده است.

وی افزود؛ برای مبارزه با این مشکلات وزارت زراعت، پروژۀ را تحت نام رشد زراعت و انکشاف روستاها و تغییر اقلیم با همکاری اداره اینل یا تطبیق قانون  و مواد مخدر  آمریکا در ۸ ولایت کشور عملی کرده است.

به باور آقای درانی؛ مواد مخدر به دو دلیل رشد می کند: اول مارکت مطمئن ملی و بین المللی برای تجارت مواد مخدر. دوم موجودیت مافیا در این سکتور. بنابراین برای مقابله با فاکتورهای قوی که سبب رشد مواد مخدر شده است، باید تولید و محصولاتی را به کشاورزان معرفی نماییم تا از لحاظ عواید برابر با مواد مخدر باشد و همچنین کمک های بیشتر جامعه جهانی را نیز باخود داشته باشیم.

درانی گفت که پروژه های تولید برای بدیل مواد مخدر در ۸ ولایت عملی شده که امروز محصولات زراعتی این ۸ ولایت در هشت غرفه به نمایش گذاشته شده است. وی علاوه کرد که هرچند در گذشته ها چنین پروژه ها عملی شده بود اما بخاطر عدم پایداری به شکست مواجه شده است.

وی گفت، مردم باید از مضررات این پدیده آگاهی پیدا کنند و در کنار تلاش های دولت در از بین بردن مواد مخدر سهم بگیرند.

از سوی هم، سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر گفت: کشت بدیل برای دهاقین میتواند مانع کشت مواد مخدر گردد و وزارت مبارزه با مواد مخدر در همکاری با وزارت زراعت برای کاهش کشت کوکنار  تلاش میکند. هرچند تمام وزارت خانه ها مسوولیت دارند که برای کاهش این معضل تلاش بورزند، زیرا برداشتن مواد مخدر از جامعه، ما را در راهی رسیدن به صلح و آرامی کمک می کند.

نسرین باشکوه یکی از دهاقین ولایت ارزگان می گوید: مردم این ولایت از سه سال به این طرف مواد مخدر کم تر کشت می کنند و بیشتر به زرع بدیل آن روی آورده اند.

نور احمد، باشنده ولایت فراه و یکی از دهاقین می گوید: از مدت یک سال به این طرف دست از کشت کوکنار برداشته و اکنون محصولاتی را کشت می کند که عواید بیشتر نسبت به کوکنار دارد.

کشت مواد مخدر، چالش دیگری برای شهروندان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد