کشته-شدن-افراد-ملکی-در-انفجار-ماین-ها-در-افغانستان-قابل-تحمل-نیست

دفتر یوناما، کشته شدن ۱۹ غیر نظامی در اثر انفجار ماین جاسازی شده در باغیس و هلمند را محکوم کرده می‌گوید:" تلفات افراد ملکی بر اثر انفجار ماین ها در افغانستان قابل تحمل نیست".

به گزارش افغان خبر: دفرت سازمان ملل در افغانستان با نشر خبرنامه‌ی اعلام کرد، در حادثه اول که به تاریخ ۲۹ سپتمبر در منطقه شورلنگر ولسوالی قادس ولایت بادغیس صورت گرفت، اعضای یک فامیل که در حال رفتن به منزل شان در موتر شخصی خود بودند با این مواد منفجره جاسازی شده برابر شدند که درین انفجار تمام ده تن از اعضای یک خانواده به شمول سه زن، دو دختر و دو پسر کشته شدند.

در حادثه دوم، که در منطقه جمپ ولسوالی ناد علی ولایت هلمند رخ داد، گروهی از افراد ملکی در یک تراکتور بر ماین جاسازی شده برابرشدند. درین حادثه ۹ تن از افراد ملکی کشته شدند که هشت تن آنها زنان و یک طفل کوچک بوده اند.

 منابع میگویند که فامیل‌ها درین منطقه از اثر جنگ روان بین نیروهای دولتی و مخالفین مسلح در حال فرار هستند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاصل سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید: " تلفات افراد ملکی ناشی از ماین‌های جاسازی شده  قابل تحمل نیست و استفاده از آن میتواند جنایت جنگی شمرده شود."

رئیس یوناما گفت: " استفاده از چنین ماین‌ها مردم را از بین می‌برند یا  معیوب میسازد و در جوامع ملکی باعث هراس میشوند.

به گفته‌ رئیس دفتر یوناما؛ مخالفین دولت باید عاجل به افراد خود هدایت دهند، که استفاده از چنین ماین ها و دیگر سلاح های که باعث کشتار میگردد خود داری نمایند."

این ماین‌های جاسازی شده مانند ماین‌های ضد پرسونل بوده، که بر بنیاد قوانین بین الملیی استفاده از آن منع است. ماین‌های مذکور توسط دست ساخته میشود.

کشته شدن افراد ملکی در انفجار ماین ها در افغانستان قابل تحمل نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد