گروه-طالبان،-عامل-بیشترین-تلفات-انسانی-در-افغانستان

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در مورد عاملان تلفات افراد ملکی در کشور گفت که در رویداد های مرگبار سال گذشته، طالبان ۵۳ درصد، نیروهای خارجی ۱۱.۵۹ درصد و داعش ۱۲.۵ درصد نقش داشتند.

به گزارش افغان نیوز: سیما سمر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان امروز سه شنبه(3، ثور) طی یک کنفرانس خبری با ارائه گزارش سالانه این نهاد گفت که در سال ۱۳۹۷ در نتیجه رویدادهای مختلف توسط مخالفین دولت در مجموع ۶۶۹ تن به شمول ۲۱۵ تن شامل ۱۶۵ مردان، ۳۷ زنان، ۱۳ اطفال کشته شده اند.

وی افزود؛ در سال گذشته، ۴۵۴ تن مجروح شدند که شامل ۳۷۹ مرد، ۵۳ زن و ۲۲ طفل می باشد و مسولیت تمامی این حملات را طالبان به دوش گرفته اند.

خانم سر با ابراز نگرانی گفت که تلفات افراد ملکی در جریان سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۱۲۱۲ نفر می باشد که از این میان ۳۰۳۲ کشته و ۸۱۸۰ بوده است.

سیما می گوید که در مجموع تلفات ۱۳۹۷ خورشیدی ۷۷۰۹ تن که ۶۸ درصد میشود مردها، ۹۳۳ تن که 8.32 درصد میشود خانم ها، ۲۴۵۲ تن که ۲۱ درصد میشود اطفال تشکیل می دهند. ۱۱۸ نفر دیگر نیز جنسیت اش معلوم نیست.

بانو سمر گفت که میزان تلفات ۱۳۹۷ در مقایسه با ۱۳۹۶ خورشیدی در مجموع ۱۹ درصد افزایش یافته است اما آمار کشته شده ها در سال ۱۳۹۷ نسبت به ۱۳۹۶ خورشیدی ۶ درصد کاهش یافته و آمار مجروحین در ۱۳۹۷ نسبت به ۱۳۹۶ خورشیدی 32.5 درصد افزایش یافته است.

بیشترین تلفات در ولایت های قندهار، زابل، ارزگان و هلمند رخ داده است که در همین ولایت ها ۳۸۴۱ نفر کشته و زخمی شده اند.

سیما سمر در مورد عاملان تلفات ملکی سال ۱۳۹۷ گفت که ۵۳ درصد طالبان، 11.59 درصد نیروهای خارجی 12.5 گروه داعش در این رویداد ها نقش داشته و ۲۲ درصد دیگر آن ثبت کمیسیون نشده است.

وی در مورد تلفات افراد ملکی بر اساس نوع حوادث در سال ۱۳۹۷ گفت که ۲۷ درصد حملات انتحاری، ۲۰ درصد جنگ زمینی، ۱۹ درصد حملات راکتی، ۱۶ درصد انفجار ماین کنار جاده، 8.5 حملات هوایی، 7.5 حملات تروریستی صورت گرفته است.

خانم سمر در مورد میزان تلفات خبرنگاران در ۱۳۹۷ گفت که ۲۴ نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده اند. بنابراین باید به فرهنگ معافیت پایان داده شود و هر کس جنایت می کنند نباید به سادگی آزاد گردد.

گروه طالبان، عامل بیشترین تلفات انسانی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد