گروگان‌گیری-و-دامن-زدن-به-تعصبات-قومی-در-مسیر-غور-هرات

شماری از باشندگان و مقامات محلی ولایت غور با ابراز نگرانی می گویند که مسیر غور-هرات برای مسافرت مردم به حدی خطرناک می باشد که شماری از افراد مربوط به قوم ایماق، به تعصبات مذهبی و قومی دامن زده و مردم را تیر باران و یا به گروگان می گیرند.

به گزارش افغان نیوز: محمد مهدوی، عضو شورای ولایتی غور امروز دوشنبه( ۱۰، جدی) به خبرنگار افغان نیوز گفت که برخی از مردم قوم ایماق به دلیل مخالفت های که با مذهب شیعه دارند اهل تشیع را در مسیر "غور-هرات" آزار و اذیت کرده و حتی به گلوله می بندند.

آقای مهدوی تصریح نمود؛ افراد مسلح غیر مسوول که مربوط قوم ایماق هستند، شاهراه غور هرات را به روی مردم هزاره مسدود کرده و در صورتی که از این مسیر عبور و مرور داشته باشند، با خطرات مالی وجانی روبرو می شوند.

این عضو شورای ولایتی غور افزود که قوم ایماق این ولایت در کنار این که تعصبات قومی و مذهبی را در این ولایت دامن می زنند، همسو و هم عقیده با طالبان نیز هستند.

محمد مهدوی یادآور می شود که ایماقیان ولایت غور گرایش های طالبانی دارند و به همین دلیل با رضایت وعلاقمندی کامل با طالبان همکاری می کنند.

وی همچنان اظهار داشت که گراف ناامنی در این ولایت بیشتر از هر جای دیگر به دلیل افراط گرایی های افراد این قوم مذکور بالاتر است و حتی نیروهای امنیتی نیز هنوز نتوانسته اند با این رویداد مقابله کنند.

آقای مهدوی تاکید می کند که گیروگان گیری ها و اختطاف و کشتن مردم هزاره در مسیر غور-هرات بیش از سه سال است که جریان دارد اما هیچ یکی از مقامات محلی و مرکزی برای رفع این معضل برنامه ای روی دست ندارد.

او خاطر نشان ساخت که در مدت سه سال نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ تن در این مسیر اعم از محصلان پسر و دختر شهید و یا هم گیروگان گرفته شده اند که دو بار با میانجیگری متنفذین رها شدند.

این درحالی است که عبدالبصیر قادری عضو دیگر شورای ولایتی غور با رد این گفته ها علاوه کرد که مسیر غور-هرات نه تنها برای یک قوم بلکه برای همه مردم ناامن است.

آقای قادری یادآور می شود که مردم تمامی مناطق تحت کنترول طالبان، با این گروه همکاری دارند و طالبان نه تنها در غور بلکه در تمامی ولایات زیر نفوس شان، مردم را مجبور به اطاعت از خود شان می کنند.

عبدالبصیر قادری با انتقاد از ارگان های امنیتی و حکومت مرکزی می افزاید که ناامنی های این ولایت با یک حمله هوایی بهبود خواهد یافت اما هنوز ارگان های امنیتی این اقدام را نکرده است.

در همین حال غلام ناصر خاضع، والی غور تایید می کند که مردم مناطق تحت تصرف طالبان با مخالفان مسلح همکاری می کنند اما این کمک ها از روی رضایت و وابستگی به طالبان نیست.

والی غور اعتراف نمود که ناامنی ها در این ولایت نگران کننده است اما توان حکومت محلی برای سرکوبی مخالفان مسلح وجود ندارد.

آقای خاضع اضافه می کند که تقاضای برای تامین امنیت ولایت غور صورت گرفته اما هنوز پاسخ موثق در این زمینه ارایه نشده است.

وی همسوی و تمایل مردم به طالبان را رد نمود و افزود که مردم این ولایت همواره خواستار برقراری امنیت و پاکسازی مناطق زیر کنترول طالبان می باشند.

"گزارش از حبیبه حبیبی"

گروگان‌گیری و دامن زدن به تعصبات قومی در مسیر غور-هرات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد