گزارش-های-متناقض-از-وضعیت-امنیتی-در-ولایت-فراه

شماری از اعضای شورای ولایتی فراه در حالی از کمبود نیروهای امنیتی، افزایش کشت مواد مخدر و منابع عایداتی طالبان در این ولایت خبر می دهند که مقام‌های امنیتی می گویند؛ وضعیت امنیتی از دو ماه بدینسو رو به بهبود است.

به گزارش افغان نیوز: محب الله محب، سخنگوی فرماندهی پولیس فراه، امروز یکشنبه( 19، عقرب ) در یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تصریح کرد؛ طی چندین عملیات نیروهای هوایی و زمینی در شماری از ساحات وسیع ولسوالی های اناردره، پشت کوه و پشت رود این ولایت، طالبان فراری شدند و در حال حاضر شش ولسوالی به صورت کامل تحت تصروف نیروهای امنیتی و دفاعی کشور قرار دارد و تنها چهار ولسوالی به دست مخالفان مسلح دولت باقی مانده است.

وی افزود: نیروهای امنیتی در تلاش هستند تا ولسوالی های از دست رفته را دوباره تصروف کنند و به همین خاطر طی چندین عملیات 116 حلقه ماین نیروهای امنیتی کشف و ضبط شده  و طالبان در حال حاضر روحیه جنگی شان را از دست داده اند.

از سوی هم، دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه،  وجود فساد گسترده اداری، دخالت دست های بیرونی، کمبود نیروهای امنیتی، افزایش کشت مواد مخدر و موجودیت منابع عایداتی برای طالبان را از عمده ترین دلایل افزایش ناامنی ها در این ولایت عنوان کرده و می گوید: تمام ولسوالی های که زیر کنترل طالبان قرار دارد، مواد مخدر کشت شده و تبدیل به بزرگترین منابع عایداتی این گروه شده است.

آقای قانع بیان کرد، چهار ولسوالی به دست گروه طالبان است و نیروهای امنیتی در امر بازپس گیری آن ناتوان هستند. طالبان در ولسوالی های بالابلوک و قلعه کا ایست بازرسی دارند و از موتر های باربری عواید جمع آوری می کنند. از سوی هم، شاهراه نمبریک نیز تحت تصروف این گروه می باشد و هرازگاهی به اذیت و آزار مردم می پردازد.

این عضو شورای ولایتی فراه تصریح کرد؛ طالبان ضمن اینکه روزانه حدود ۲۰ میلیون افغانی به اضافه کشت کوکنار از مردم مالیات و عشر جمع آوری می کنند؛ از سوی کشور های همسایه نیز تمویل مالی می شوند.

آقای قانع همچنان در مورد قطع شبکه های مخابراتی گفت: تهدیدات هراس افگنی در این اواخر باعث شده که شماری از شبکه های مخابراتی روزانه حدود سه ساعت فعالیت داشته باشد و متباقی روز غیر فعال هستند.

اما سید عارف میر، رئیس نظارت و کنترل اداره اتراء می گوید که این اداره در تلاش است تا به زود ترین فرصت شبکه های مخابراتی ولایت فراه را به طور ۲۴ ساعت فعال سازد. وی گفت: بررسی ها ادامه دارد و این موضوع به ارگان های امنیتی ارایه شده است.

وی در اخیر خاطر نشان کرد، این گروه همیشه خدمات عام المنفعه را مورد هدف قرار می دهد اما مسئولان محلی در تلاش هستند تا این موضوع را با میان جیگری مو سفیدان محل، حل کنند.

از سوی هم، سهلا ابوبکر، عضو دیگر شورای ولایتی فراه می گوید، در حال حاضر تنها امنیت داخل شهر در این اواخر بهبود یافته است، اما سایر ولسوالی های این ولایت به صورت کامل زیر کنترل طالبان قرار دارد و حملات شبانه این گروه در شماری از روستاهای این ولایت زندگی را بر ساکنان این ولایت دشوار ساخته است.

در همین حال، محب الله محب، سخنگوی فرماندهی پولیس فراه با رد این گفته ها می گوید، عملیات نیروهای امنیتی ادامه دارد و هیچ تهدید وجود ندارد.

گفتنی است که فراه در غرب کشور از جمله ولایت های ناامن به شمار می رود که جنگجویان طالب در بخش های از این ولایت حضور فعال دارند و هر از گاهی دست به تحرکات نظامی می زنند.

گزارش های متناقض از وضعیت امنیتی در ولایت فراه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد