یافته‌های-جدید-در-مورد-حمله-تروریستی-بر-مصلی-شهید-مزاری

هیت ویژۀ حقیقت‌یاب مجلس نمایندگان که چندی پیش به منظور بررسی همه جانبه حمله تروریستی بر مصلی شهید مزاری ایجاد شده بود، می‌گوید که شماری از مسوولان و مقامات امنیتی را به دلیل غفلت وظیفوی به ثارنوالی معرفی می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: غلام حسین ناصری، عضو هیئت ویژه حقیقت یاب مجلس نمایندگان امروز پنج‌شنبه( 1، جوزا ) نتیجه بررسی های این هیئت را ارائه کرد و گفت: دریافت های ما نشان می‌دهد که در این مورد غفلت وظیفوی جدی از سوی امنیت ملی و پولیس ملی صورت گرفته است.

آقای ناصری بیان کرد، قومندان امنیه کابل، معاون قومندان امنیه کابل، رئیس امنیت کابل و معاون شهری کابل، مدیر زون یک امنیت ملی، مسوول زون پولیس ملی، مسول قطعه رجال برجسته که در روز های مراسم ساحه مربوط شان بوده است، آمر حوزه و مدیر جنایی و کارمندان مربوطه به ساحه از حوزه شش پولیس ملی، آمر حوزه، مدیر زون سه، کارمند شرید مربوطه  از حوزه شش امنیت ملی، دو نفر سربازان مفرزه امنیت ملی که در بام ساختمان مربوطه بوده است وهیچ عکس العمل نشان نداده است و همچنان چوکی دار ساختمان و مسول رهنمایی معاملات مربوطه به دلیل غفلت وظیفوی شان از سوی هیئت حقیقت‌یاب به ثارنوالی معرفی خواهند شد.

وی افزود: ریاست امنیت ملی و قومندانی کابل باید پلان تلاشی منازل را کتبی داده و ثارنوال معرفی می کرد، اما متاسفانه در این مساله هیچ توجه نشده است و اسناد وجود ندارد که پلان تصفیه تلاشی منازل را داده باشد. همچنان از اجرات مسوولین زون و حوزه به صورت دقیق کنترل و ارزیابی نشده است.

وی تاکید کرد، تمام هماهنگی لازم و کنترل و بازرسی از اجرات حوزه و ارزیابی مشکلات در قدم اول مربوط زون بوده که مسولین زون در قسمت تلاشی منازل و ارزیابی پاسپورت ساحه هیچ اقدامی نکرده است و اسنادی وجود ندارد که حتی حوزه شش امنیت ملی لیست تعداد بلند منزل ها را به زون داده است و ابراز نگرانی کرده اند اما متاسفانه زون مربوطه هیچ اقدامی نکرده است.

آقای ناصری اظهار داشت که تاکنون کارمند شرید، آمر زون حوزه و آمر حوزه شش امنیت ملی مورد پی گرد قرار گرفته اند. به گفته وی، این هیئت با تماس های مکرر موفق به دیدن وزیر داخله نشده و سوالات و مسایل مرتبط هنوز باقی است. همچنان قمندانی امنیه کابل نیز تاهنوز در جلسه حاضر نگردیده است.

از سوی هم، مهدی راسخ عضو این هئیت گفت: « ارزیابی ها نشان می‌دهد که یک فامیل از ولایت لغمان در این ساختمان حاکم بر مصلی کوچ آمده بوده که رهنمایی معاملات و شرکت که ضمانت کننده آن است، جعلی بوده و همان شرکت جعلی در شکردره نیز ضمانت گروه داعش را کرده بود.»

آقای راسخ، کوچ آمدن یک فامیل از لغمان را در آن ساحه پرسش برانگیز دانسته و می‌گوید: پاسخ های ارایه شده رهگشاء نیست باید مسوولان امنیتی پاسخ قناعت کننده برای خانواده های شهدا ارائه کند.

وی در اخیر خاطر نشان کرد که ریاست امنیت ملی گفته است که شماری از عاملان قضیه مصلی از ولسوالی شکردره بازداشت شده و نیروهای امنیتی در تلاش بازداشت متباقی شان است.

این در حالی است که گروه تروریستی به تاریخ 20 حوت سال 1398 در مراسم بیست و پنجمین سالروز شهید وحدت ملی حمله کردند که در نتیجه آن 60 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر زخم برداشتند. مسوولیت این حمله را گروه داعش بر وعهده گرفته است.

یافته‌های جدید در مورد حمله تروریستی بر مصلی شهید مزاری

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد