یوناما-از-زمان-حکومت-جدید-غیرنظامی-کشته-شده‌اند-

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تازه‎‌ترین گزارش‌ خود در پیوند به نقض حقوق‌ بشر و تلفات غیرنظامیان از زمان تسلط امارات اسلامی بر افغانستان می‌گوید که ۷۰۰غیر نظامی کشته شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: براساس این گزارش که امروز (چهارشنبه، ۲۹ سرطان) نشر شد، از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ جون ۲۰۲۲ میلادی ۷۰۰ غیرنظامی در نتیجه رویدادهای ضدامنیتی در افغانستان کشته و ۱۴۰۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

یوناما گفته که نیروهای امارت اسلامی در این مدت، ۱۶۰ مورد قتل، ۱۷۸ بازداشت خودسرانه، ۲۳ مورد بازداشت غیرقانونی و ۵۶ مورد شکنجه و بدرفتاری با نظامیان پیشین افغانستان را مرتکب شده‌اند.

در این گزارش آمده که نیروهای حکومت سرپرست از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ جون ۲۰۲۲ میلادی ۵۹ مورد قتل فراقانونی، ۲۲ مورد بازداشت خودسرانه و ۷ مورد شکنجه و بدرفتاری با افراد وابسته به داعش را مرتکب شده‌اند.

یوناما می‌گوید که در این مدت، ۱۸ قتل فراقانونی، ۵۴ مورد شکنجه و بدرفتاری، ۱۱۳ مورد بازداشت خودسرانه و ۲۳ مورد بازداشت فراقانونی افراد متهم به ارتباط با جبهه مقاومت ملی را انجام داده‌اند.

نیروهای حکومت سرپرست در مدت یادشده ۲۱۷ مورد عملی را مرتکب شده‌اند که یوناما از آن به‌عنوان مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز نام‌ برده است.

مقام‌های امارت اسلامی تا کنون در این مورد واکنش نشان نداده‌اند.

یوناما دو روز پیش در یک اعلامیه‌ای گفته بود که این نهاد گزارش تازه‌ای را از وضعیت حقوق بشری در افغانستان منتشر می‌کند.

    برای خواندن گزارش کامل یوناما اینجا کلیک کنید

یوناما: از زمان حکومت جدید 700 غیرنظامی کشته شده‌اند.

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد