-درصد-خاک-افغانستان-از-وجودمواد-منفجره-پاک-سازی-شده-است

مسئولان اداره ماین پاکی می‌گویند؛ موجودیت ماین یکی از مشکلات جدی سد راه مردم افغانستان است اما با تلاش این اداره ۲۷ درصد خاک کشور تا هنوز از ماین های ناشی از جنگ پاک سازی شده است.

به گزارش افغان خبر؛ محمد اسلم سیاس معین و سرپرست وزارت رسیدگی به حوادث امروز (یک شنبه 23 عقرب) در کنفرانس میان دوره ای تمویل کنندگان و بازنگری      پروگرام ماین پاکی افغانستان گفت؛ موجودیت ماین یکی از مشکلات جدی سد راه مردم افغانستان قرار دارد که باید حکومت وحدت ملی و جامعه جهانی به این مشکل توجه جدی کنند.

سیاس گفت؛  طبق آمار در هشت ماه اول سال جاری درهر ماه به طور اوسط ۱۴۲تن قربانی ماین‌ها و مواد منفجر ناشده می‌شوند.  او افزود؛ تاهنوز ۷۲۷ کیلومتر مربع از ساحات کشور از موجودیت ماین پاکسازی نشده است که ۲۵۹ ولسوالی  و ۲۶۰۰ قریه میشود.

آقای سیاس افزود که تاکنون بیش از۲ هزارکیلومتر مربع از ساحات کشور از وجود ماین و مواد منفجرناشده پاکسازی شده است که ۷۳درصد خاک کشور را در بر می گیرد.

او تاکید کرد که ماین‌ها و مواد منفجر ناشده مربوط به سال های قبل از ۲۰۰۱ و بعداز آن در جنگ های اخیر است.

آقای سیاس می گوید که این اداره از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون با کمبود شدید مالی مواجه است که دراین قسمت دولت و کشورهای کمک کننده باید این اداره را همکاری نمایند.

سرپرست وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افزود؛ این اداره از آغاز تاکنون با کمبود بودجه مواجه است و در این مدت به ۲۴میلیون نفر در سرتاسرکشور از خطرات ماین و مواد انفجار ناشده آگاهی داده شده است.

آقای سیاس می‌گوید که از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۲۱۷ تن از کارمندان این اداره در نتیجه کار برای پاکسازی ساحات از ماین‌ها کشته وزخمی شدند که ازاین میان ۸۸ نفر کشته و ۱۲۹ تن زخمی شدند.

او افزود؛ ۷۰۹ کارمند این اداره از سوی مخالفان مسلح دولت ربوده شده که اکثریت آنها پس از پادرمیانی بزرگان منطقه دوباره رها شده اند.

مارک باردن٬‌نماینده ملل متحد در افغانستان نیز تاکید کرد  ۲۶ سال قبل پروگرام ماین پاکی در افغانستان آغاز به کار کرد که در این مدت بسیار کارهای ارزشمند صورت گرفته است.

وی افزود: هدف از این پروگرام تامین صلح و امنیت در کشور است و کارمندان ما بی طرفانه کارهای شان را برای نجات جان هزاران تن انجام میدهد.

آقای باردن تاکید کرد که تلفات ناشی از ماین‌ها ومواد انفجارناشده دراین اواخر کاهش یافته اما آنان بخاطر افزایش ماین‌های کنار جاده‌ای نگران است.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که درپانزده سال گذشته گروه‌های مخالفین دولت به ویژه طالبان از ماین‌های کنار جاده‌ای برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی استفاده میکنند.

 

72 درصد خاک افغانستان از وجودمواد منفجره پاک سازی شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد